Mw. dr. J. Kursell (1968) is benoemd tot hoogleraar Muziekwetenschap aan de Faculteit der Geesteswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam (UvA).
Mw. prof. dr. (Julia) Kursell

Julia Kursells recente onderzoek betreft 20ste- en 21ste-eeuwse composities, de culturele praktijken van muziek, en de geschiedenissen van de geluidsleer, fysiologie en psychologie in relatie tot muziek. Als hoogleraar aan de UvA gaat zij onderzoek doen naar de gemeenschappelijke geschiedenis van systematische en historische subdisciplines van de musicologie in de 19de en 20ste eeuw.

Kursell wil de dialoog bevorderen tussen musicologie en media- en geluidswetenschap. Ook wil ze de samenwerking met andere disciplines stimuleren, zowel binnen de geesteswetenschappen als de bètawetenschappen. Kursell is tevens geïnteresseerd in de rol die digitale media kunnen spelen in onderzoek en onderwijs in de musicologie.

Voor haar komst naar de UvA was Kursell research fellow aan de Bauhaus-Universität Weimar (Duitsland) en het Max Planck Institute for the History of Science (Berlijn). Aan het Max Planck Institute gaf zij (mede) leiding aan het project ‘The Virtual Laboratory’, een digitaal platform voor de geschiedenis van experimentele life sciences. Eerder werkte zij als universitair docent aan de Ludwig-Maximilians-Universität (München) en als onderzoeker aan het Centre for Literary and Cultural Studies (Berlijn). Ze schreef het boek Schallkunst. Eine Literaturgeschichte der Musik in der Russischen Avantgarde (Vienna, 2003). Daarnaast publiceerde ze tal van artikelen in vaktijdschriften als MusikTheorie, Greyroom, Configurations, en Archiv für Mediengeschichte.