Mw. prof. dr. M.E. Glasius (1969) is benoemd tot hoogleraar Politicologie, in het bijzonder Internationale betrekkingen, aan de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam (UvA).
mw. prof. dr. marlies Glasius, hoogleraar FMG, Politicologie, i.h.b. Internationale Betrekkingen

Marlies Glasius doet onderzoek en publiceert op vier terreinen: transnationaal activisme in sociale bewegingen en NGO’s; internationale strafhoven; menselijke veiligheid in gewelddadige conflicten; en autoritair bestuur.  De komende jaren zal zij zich vooral richten op onderzoek naar de aard en levensvatbaarheid van autoritair bestuur in relatie tot mondialisering. De European Research Council (ERC) honoreerde in 2012 Glasius’ onderzoek 'Authoritarianism in a Global Age’ met de prestigieuze Advanced Grant.

Glasius is sinds 2008 werkzaam aan de UvA, sinds 2010 als universitair hoofddocent Internationale betrekkingen. Daarnaast is zij sinds 2012 bijzonder hoogleraar Citizens’ Involvement in Conflict and  and Post-Conflict Situations aan de Vrije Universiteit.

In 2011-2012 was Glasius gasthoogleraar op de Jacques Leclercq-leerstoel aan de Université Catholique de Louvain (België), en in voorjaar 2012 was zij Research Fellow aan het Netherlands Institute for Advanced Study in the Humanities and Social Sciences (NIAS). Voor haar komst naar de UvA was Glasius onderzoeker en docent bij de London School of Economics and Political Science. Van 2001 tot 2011 was zij editor van het Global Civil Society Yearbook, en van 2003 tot 2005 coördinator van de Human Security Study Group. Glasius is auteur van The International Criminal Court: A Global Civil Society Achievement (Oxford : Routledge, 2006).