Dhr. mr. dr. E.P.M. (Bart) Joosen (1963) is benoemd tot hoogleraar Prudentieel Toezichtrecht aan de Faculteit der Rechtsgeleerdheid van de Universiteit van Amsterdam (UvA).
dhr. prof. dr. Bart Joosen, medewerker FdR, hoogleraar Prudentieel Toezichtrecht
Foto: Jeroen Oerlemans

Bart Joosen onderzoekt de nationale en Europeesrechtelijke aspecten van het prudentieel toezicht op banken, verzekeraars en andere financiële ondernemingen. Dit onderdeel van het financiële recht kan na de crisis in de financiële markten op toenemende belangstelling rekenen in de rechtswetenschappen. De voortschrijdende juridisering van het prudentieel toezicht maakt het instellen van een leerstoel op dit terrein zeer relevant. De leerstoel is ingesteld ter verbreding van het aan de faculteit verbonden Centrum voor Financieel Recht.

Joosen gaat onderzoek doen naar de instelling van het Europese Single Supervisory Mechanism (SSM) waarbij de Europese Centrale Bank de rollen van nationale toezichthouders, wat betreft toezicht op Europese banken, zal overnemen. Dit wordt ondersteund door een Single Rule Book (waaronder de Basel III implementatie), waarbij in een ongeëvenaarde poging van de Europese wetgever tot (maximum) harmonisatie van Europese wet- en regelgeving, de nationale wetgeving wordt overgeheveld naar een uniform Europees wetboek voor de financiële markten. Samen met de geüniformeerde aanpak van probleembanken is er sprake van een verregaande Europeanisering van het prudentieel toezicht op de financiële sector. Dit gaat voorts gepaard met een voortschrijdende globalisering van het toezicht, waaronder een wereldwijde aanpak van zogenaamde systeemrelevante instellingen.

Joosen is sinds 2010 als gastdocent verbonden aan het vak Financieel Recht aan de Faculteit der Rechtsgeleerdheid van de UvA.  Naast zijn rol als docent aan de UvA is Joosen sinds 1992 als advocaat in de financiële praktijk bij diverse Amsterdamse kantoren werkzaam. Daarvoor werkte hij als bedrijfsjurist bij Philips Electronics en als docent Ondernemingsrecht aan de rechtenfaculteit van de Universiteit van Tilburg.

Joosen promoveerde in 1998 aan de Universiteit van Tilburg op het proefschrift ‘Overdracht van ondernemingen uit faillissement’ en publiceert regelmatig in nationale en internationale toonaangevende tijdschriften. Hij is coauteur van ‘Securitisatie’, een monografie in de Bankjuridische reeks van NIBE-SVV, preadviseur van de Vereniging voor Financieel Recht met het in het najaar van 2013 te verschijnen preadvies ‘De Wft voor en na het Europese Single Rule Book’ en hij publiceert binnenkort het boek ‘Prudentieel toezicht op banken en beleggingsondernemingen’.