Dr. E.G.L. Schrijver (1962) is benoemd tot bijzonder hoogleraar Geschiedenis van het joodse boek aan de Faculteit der Geesteswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam (UvA). De leerstoel is ingesteld vanwege het fonds Joodse boekwetenschap van de Stichting Amsterdam Universiteitsfonds.
dhr. prof. dr. Emile Schrijver, medewerker FGw, hoogleraar Geschiedenis van het Joodse Boek
Foto: Jeroen Oerlemans

Emile Schrijver gaat als bijzonder hoogleraar onderwijstaken vervullen en onderzoek doen bij de opleidingen Hebreeuwse taal en cultuur en bij Boekwetenschap en Handschriftenkunde van de UvA. Hij combineert zijn nieuwe functie met zijn werkzaamheden als conservator van de Bibliotheca Rosenthaliana bij de Bijzondere Collecties van de UvA. De collectie van de Bibliotheca Rosenthaliana herbergt het overgrote deel van de collecties van de Universiteitsbibliotheek op het terrein van de joodse cultuur en geschiedenis.

De aanstelling van Schrijver wordt mogelijk gemaakt door een genereuze gift van de René und Susanne Braginsky-Stiftung uit Zürich. René Braginsky bezit een van de belangrijkste particuliere verzamelingen van Hebreeuwse manuscripten ter wereld.

Schrijver is sinds 2003 conservator van de Bibliotheca Rosenthaliana bij de Bijzondere Collecties van de UvA. Ook is Schrijver conservator van de Braginsky Collection in Zürich. Hij is voorzitter van het bestuur van Joods Educatief Centrum Crescas en maakt deel uit van verschillende adviesraden van joodse organisaties in binnen- en buitenland. Daarnaast is Schrijver hoofdredacteur van de Encyclopedia of Jewish Book Culture die in 2018 verschijnt (Brill Publishers, Boston) en van het door de UvA uitgegeven wetenschappelijke tijdschrift Studia Rosenthaliana (Uitgeverij Peeters, Leuven).