Dhr. dr. M. Maas (1961) is benoemd tot hoogleraar Radiologie, in het bijzonder de musculoskeletale radiologie, aan de Faculteit der Geneeskunde (AMC-UvA) van de Universiteit van Amsterdam.
Dhr. prof. dr. Mario Maas, medewerker AMC, hoogelaraar Radiologie
Foto: Jeroen Oerlemans

Mario Maas zal de verdere ontwikkeling en valorisatie van imaging biomarkers intensiveren, meer specifiek aangaande musculoskeletale radiologie in het veld van de Metabole Ziekte, Oncologie en Klinische Immunologie. Daarnaast is professionalisering van sportradiologie binnen het veld van Sporttraumatologie onderdeel van de leeropdracht van Maas. Daarbij wordt de oprichting van een multidisciplinair expertisecentrum nagestreefd.

Maas richt zich verder op onderwijs, zowel implementatie van onderwijsvernieuwing als op interdisciplinair samenwerkend leren. Hij richt zich daarbij op nationale en internationale radiologie, dit doet hij binnen de Nederlandse Vereniging van Radiologie, en in samenwerking met de European Society of Radiology en de European School of Radiolgy. Maas heeft specifieke aandacht voor de begeleiding van jonge onderzoekers, studenten en aios. Binnen het veld van de zogenoemde kleine gewrichten zoekt Maas expliciet samenwerking met zowel de collegae clinici als de basiswetenschap.

Maas werkt bij het AMC als staflid van de afdeling radiologie. Als hoofd van de musculoskeletale sectie van de afdeling radiologie is hij verantwoordelijk voor de opleiding en begeleiding van differentianten en fellows tot skeletradiologen. Daarnaast is Maas onder meer lid van de onderwijscommissie van de European Society of Skeletal Radiology en is hij voorzitter van Onderwijscommissie van de Nederlandse Vereniging van Radiologie en van de European School of Radiology. Maas heeft meer dan 120 peer reviewed publicaties op zijn naam staan in wetenschappelijke tijdschriften als Radiology, European Radiology, Skeletal RadiologyBlood Cells, Molecules and Diseases Journal en American Journal of Sports Medicine en American Journal of Bone and Joint Surgery. Hij is co-editor van het European Journal of Radiology, waar hij naast Skeletradiologie verantwoordelijk is voor Education.