Dhr. dr. J.J.M. Bruers (1957) is benoemd tot bijzonder hoogleraar Kwaliteit van mondzorg in de praktijk aan de Faculteit der Tandheelkunde van de Universiteit van Amsterdam (UvA). De leerstoel is ingesteld vanwege de Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde (NMT).
dhr. prof. dr. Josef Breurs, medewerker ACTA, hoogleraar Kwaliteit van de mondzorg in de praktijk
Foto: Jeroen Oerlemans

Als bijzonder hoogleraar richt Josef Bruers zich met practise based-onderzoek op de bestudering van de beroepsuitoefening in de mondzorg, in het bijzonder op de toepassing van klinische en evidence based-kennis. De Gezondheidsraad constateerde in 2012 dat evidence based-werken in de mondzorg niet vanzelfsprekend is en dat er sprake is van een kloof tussen wetenschap en praktijk. Bruers gaat zich richten op de samenwerking tussen het klinisch onderzoek van ACTA en het onderzoek van de NMT binnen het project ‘peilstations’ waarvoor Bruers tevens verantwoordelijk is.

Bruers is sinds 2001 onderzoekscoördinator bij de Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde (NMT). Daarnaast is hij teamleider van de afdeling Onderzoek & Informatie bij NMT. Bruers promoveerde in 2004 op een studie naar tandartsvariaties in de verlening van mondzorg. Hij is secretaris van de Nederlandse Vereniging voor de Studie van Sociale Tandheelkunde en van de werkgroep Clinical Quality Measures, een samenwerking van stakeholders op het gebied van Oral Care. Daarnaast zit Bruers in de stuurgroep Kwaliteitsinformatie Mondzorg.