Dhr. dr. R.J. Schotsman (1958) is per 1 maart 2014 benoemd tot bijzonder hoogleraar Implementatie Financieel Gedragsrecht aan de Faculteit der Rechtsgeleerdheid van de Universiteit van Amsterdam (UvA). De leerstoel is ingesteld vanwege de Stichting Leerstoel Financiële Dienstverlening.
dhr. prof. dr. Rob Schotsman, hoogleraar FdR
Foto: Dirk Gillissen

Als bijzonder hoogleraar Implementatie Financieel Gedragsrecht richt Rob Schotsman zich op de wijze waarop financiële regelgeving binnen banken en verzekeraars wordt geïmplementeerd, en de problemen waarmee sector en toezichthouders te maken krijgen. Zowel op nationaal als op Europees niveau ontstaat daarmee een beter beeld van de werkelijke effectiviteit van financiële regelgeving. Het onderzoek is van belang voor de totstandkoming van een moreel kompas voor professionals om aanspreekbaar te bankieren en te verzekeren.

Schotsman is sinds 1988 werkzaam bij het Nederlands Instituut voor het Bank-, Verzekerings- en Effectenbedrijf (NIBE-SVV), sinds 2002 als senior adviseur. Hij adviseert onder andere banken en verzekeraars over vraagstukken op het terrein van financieel recht. Daarnaast is hij coördinator en kerndocent van de postacademische Registeropleiding Financieel Recht, waarin het Eggens Instituut van de UvA en NIBE-SVV samenwerken. Deze opleiding brengt financieel toezichtrecht en het privaatrechtelijke financieel recht samen. Schotsman is tevens verbonden aan het Centrum voor Financieel Recht van de UvA, dat zich bezighoudt met publiekrechtelijke (toezicht) en privaatrechtelijke (gedrag en aansprakelijkheid, ondernemingsrecht) aspecten van de financiële sector. Hij is auteur van het standaardwerk Praktijkgids Wft: financiële markten en ondernemingen onder toezicht.