Mw. dr. A.E.H. Huygen is benoemd tot bijzonder hoogleraar Ordening van de Energiemarkten aan de Faculteit der Rechtsgeleerdheid van de Universiteit van Amsterdam (UvA). De leerstoel is ingesteld vanwege de Stichting Lorentz- van Iterson Fonds TNO (LIFT).
Annelies Huygen
Foto: Jeroen Oerlemans

Annelies Huygen zal bij het Centrum voor Energievraagstukken haar onderzoek voortzetten naar de organisatie van energiemarkten. Daarbij werkt zij op het snijvlak van economie en rechten: hoe kunnen deze markten, vanuit economisch en sociaal perspectief, georganiseerd worden? Worden deze organisatievormen ondersteund door het recht

De markten voor gas en elektriciteit bevinden zich de laatste vijftien jaar in een permanente staat van verandering. Terwijl de liberalisering en de privatisering nog niet uitgekristalliseerd zijn, stelt de verduurzaming, onder meer afgesproken in het Energieakkoord, weer nieuwe eisen. Grote hoeveelheden zon en wind dienen tegen aanvaardbare kosten te worden geïntegreerd, zonder dat de markten ontwricht raken. Dit vraagt nieuwe organisatievormen, met bijbehorende regels. Daarbij gaat de belangstelling van Huygen in het bijzonder uit naar een relatief nieuw verschijnsel: de opkomst van lokale energievoorzieningen, waarbij burgers en bedrijven ook zelf elektriciteit produceren. Deze nieuwkomers dienen dezelfde kansen te krijgen als gevestigde partijen.

Huygen is sinds 2007 werkzaam als senior onderzoeker bij TNO. Zij is econoom en jurist en promoveerde in 1999 op het proefschrift: regulering bij concurrentie, de Nederlandse elektriciteitssector. Huygen heeft vele publicaties op haar naam staan, niet alleen over regulering en toezicht op elektriciteitsmarkten, maar ook op andere markten. Op dit moment is zij onder meer deelprojectleider van het internationale, door de EU gefinancierde, interdisciplinaire project SI-drive (Social Innovation Drive). Dit onderzoek gaat over sociale innovatie door toenemende participatie van burgers, zoals in de energiesector en de zorgsector. Huygen is nauw betrokken bij de begeleiding van twee promovendi die vanuit TNO zijn aangesteld bij het Centrum voor Energievraagstukken.