Dhr. prof. dr. V.S. Maas (1975) is benoemd tot hoogleraar Management Accounting aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de Universiteit van Amsterdam (UvA).
Prof. dr. V.S. (Victor) Maas
Foto: Jeroen Oerlemans

Victor Maas doet onderzoek naar de wijze waarop individuen accountinginformatie produceren en gebruiken in hun besluit- en oordeelsvorming. Een deel van zijn onderzoek richt zich specifiek op het in kaart brengen van de factoren die ten grondslag liggen aan datamanipulatie in managementrapportages. Andere belangrijke onderzoeksterreinen van Maas zijn de inrichting van de finance en control functie in organisaties en de totstandkoming van prestatie-evaluaties op basis van accountinggegevens. Bij zijn onderzoek maakt hij veelvuldig gebruik van labexperimenten, waaronder ook experimenten met behulp van eye tracking-technologie.

Maas is sinds 2012 bijzonder hoogleraar Management Accounting aan de Erasmus School of Economics Rotterdam en hoofd van de sectie Accounting Auditing & Control aldaar. Ook is hij research fellow bij het Erasmus Research Institute of Management (ERIM) en het Tinbergen Instituut. Eerder was Maas werkzaam als universitair docent aan de UvA en als universitair hoofddocent aan de Erasmus Universiteit. Hij publiceerde in diverse nationale en internationale wetenschappelijke tijdschriften, waaronder in The Accounting Review, Journal of Accounting Research, Behavioral Research in Accounting, Journal of Business Ethics en European Accounting Review. Van dat laatste tijdschrift is hij tevens associate editor.