Dhr. dr. P.A.L. Ducheine (1965) is benoemd tot bijzonder hoogleraar Military Law of Cyber Security and Cyber Operations aan de Faculteit der Rechtsgeleerdheid van de Universiteit van Amsterdam (UvA). De leerstoel is ingesteld vanwege de Stichting Wetenschappelijk Onderwijs en Onderzoek NLDA (SWOON).
dhr. prof. dr. Paul Ducheine, hoogleraar Military Law of Cyber Security and Cyber Operations
Foto: Dirk Gillissen

Paul Ducheine is militair jurist. Hij doet onderzoek naar militair-juridische aspecten van digitale operaties en cyber security. De nadruk ligt hierbij op digitale oorlogvoering, in het bijzonder op de rechtsbasis voor militaire cyberoperaties (het ius ad bellum - ‘recht tot oorlog’) en de rechtsregimes tijdens die operaties (waaronder het oorlogsrecht – het ius in bello). Ducheine bestudeert ook de theorievorming rondom de conceptenbescherming, rechtshandhaving en inlichtingen in samenhang met cyber security, waarbij hij focust op de legitimiteit van (militaire) digitale overheidsactiviteiten.

Ducheine is werkzaam als universitair hoofddocent Cyber Operations & Cyber Security aan de Faculteit Militaire Wetenschappen van de Nederlandse Defensie Academie (NLDA). Hij volgde de opleiding tot officier van de genie aan de Koninklijke Militaire Academie in Breda en studeerde vervolgens Bestuurskunde aan de Vrije Universiteit en Rechtsgeleerdheid aan de Universiteit Utrecht. Als militair jurist werkte hij in Nederland, Duitsland en Bosnië-Herzegovina.

Van 2003 tot 2007 was hij als onderzoeker gedetacheerd bij de leerstoel Militair Recht van de UvA, waar hij in maart 2008 promoveerde op het proefschrift Krijgsmacht, Geweldgebruik & Terreurbestrijding. Een onderzoek naar juridische aspecten van de rol van strijdkrachten bij de bestrijding van terrorisme. Sinds 2008 is Ducheine docent Krijgsmacht & Staatsrecht aan de UvA. Ook is hij gastdocent International Humanitarian Law. Ducheine is tevens werkzaam als senior onderzoeker in het Onderzoeksforum Law of Armed Conflict and Peace Operations van het Amsterdam Centre of International Law van de UvA. Hij publiceerde onder meer over militair recht, oorlogsrecht, ius ad bellum, geweldgebruik, drones en targeting (doelbestrijding).

Ducheine bekleedt verschillende nevenfuncties. Zo is hij lid van internationale expertisegroepen van de International Law Association en lid van de Programming Committee van de Cyber Conference van het Cooperative Cyber Defence Centre of Excellence van de NAVO. Ook is hij redacteur van de Militaire Spectator, bestuurslid van de Militair Rechtelijke Vereniging en lid van de adviesraad van de redactie van het Yearbook of International Humanitarian Law.