Dhr. prof. dr. C.M. Keysers (1973) is benoemd tot hoogleraar Social Neuroscience aan de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam.
Christian Keysers
Fotograaf: Jeroen Oerlemans

Christian Keysers onderzoekt hoe het brein ons in staat stelt om de gemoedstoestand van anderen waar te nemen. In het bijzonder onderzoekt hij de neurale basis van empathie. Keysers kijkt daarbij hoe iemands eigen daden, gevoelens en emoties beïnvloed worden door die van anderen. Voor dit doel combineert hij methoden waaronder ultrahoge magneetveld fMRI en single cell recordings. Zijn benoeming aan de UvA  helpt de krachten te bundelen om het nieuwe Spinoza Centre of Neuroimaging en de 7T MRI-scanner die daar staat, in te zetten voor onderzoek naar het menselijk brein.

Keysers is sinds 2010 hoofd van het Social Brain Lab van het Nederlands Herseninstituut van de KNAW. Eerder was hij hoogleraar bij het NeuroImaging Center (NIC) van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Keysers verwierf verschillende onderzoekssubsidies waaronder een ERC consolidator grant, een Marie Curie Excellence grant en een Vidi-subsidie van NWO.