Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Switch to English

Dhr. dr. L.A. van der Ark (1968) is benoemd tot bijzonder hoogleraar Kwantitatieve onderzoeksmethodologie ter bevordering van de academisering van het onderwijs, de Kohnstammleerstoel, aan de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam (UvA). De leerstoel is ingesteld vanwege de Vereniging tot Bevordering van de Studie der Pedagogiek (VBSP).

dhr. prof. dr. Andries van der Ark, FMG, bijzonder hoogleraar Kwantitatieve onderzoeksmethodologie ter bevordering van de academisering van het onderwijs
Foto: Dirk Gillissen

De Kohnstammleerstoel is vernoemd naar Philip Abraham Kohnstamm (1875-1951), grondlegger van de wetenschappelijke pedagogiek en didactiek in Nederland. De VBSP, die uiteindelijk ging dienen als toezichthouder op het onderwijs, werd in 1925 opgericht door een groep hoogleraren onder leiding van Philip Abraham Kohnstamm.

Andries van der Ark gaat onderzoek doen naar methodologische en statistische vraagstukken bij het meten van persoonlijkheidskenmerken en vaardigheden met behulp van tests en vragenlijsten. Zijn belangrijkste onderzoeksonderwerp is het ontwikkelen van statistische modellen ten behoeve van test- en vragenlijstenconstructie, zoals item-responsmodellen, latente-klassenmodellen en marginale modellen. Daarnaast gaat hij methoden ontwikkelen voor het bepalen van de testbetrouwbaarheid en voor het omgaan met ontbrekende gegevens. Ook gaat hij onderzoek doen naar de constructie van testnormen.

In het kader van de Kohnstammleerstoel zal hij zich bezighouden met de disseminatie van kwantitatieve onderzoeksmethodologie. Enerzijds zal hij het onderwijs in de kwantitatieve onderzoeksmethodologie binnen de opleidingen van Pedagogiek, Onderwijskunde en de Lerarenopleidingen moderniseren; anderzijds zal hij zich bezighouden met het postacademisch onderwijs in de kwantitatieve onderzoeksmethodologie voor professionals, zoals leraren en leerkrachten, pedagogen en onderwijskundigen. 

Van der Ark is sinds 2014 werkzaam als universitair hoofddocent aan de UvA. Eerder was hij verbonden aan Tilburg University. Van der Ark zit in de wetenschappelijke adviesraad van Cito en is voorzitter van de publicatiecommissie van de Psychometric Society. Hij is redactielid van verschillende vaktijdschriften waaronder Journal of Educational Measurement.