Dhr. dr. R.J. de Weijs (1975) is benoemd tot hoogleraar Nationaal en Internationaal Insolventierecht aan de Faculteit der Rechtsgeleerdheid van de Universiteit van Amsterdam (UvA).
Weijs, Rolef de, hoogleraar FdR, Nationaal en Internationaal Insolventierecht
Foto: Dirk Gillissen

Rolef de Weijs doet onderzoek naar nationale en internationale regels van insolventierecht: de regels die van toepassing zijn als personen of ondernemingen niet meer in staat zijn hun schulden te voldoen. Hij onderzoekt verdelingsvraagstukken binnen een complexe samenleving rond het faillissement van ondernemingen. Een van de zwaartepunten van het onderzoek is een analyse van de wisselwerking tussen recht en economie. De Weijs doet met name onderzoek naar de wijze waarop het insolventierecht de financiering van ondernemingen beïnvloedt en hiermee ook het gedrag van ondernemingen en hun bestuurders en aandeelhouders.

De Weijs verzorgt het onderwijs in de vakken Insolventierecht, European Insolvency Law en Critical Analyses of Corporate Finance and Insolvency Law. Hij is sinds 2012 als visiting professor verbonden aan de Riga Graduate School of Law, Letland. Hij maakt deel uit van het opleidingsbestuur van de master Law, Markets and Behavior en de master Ondernemingsrecht aan de Zuidas, twee masters aangeboden door UvA en VU gezamenlijk. In zijn onderwijs daagt de Weijs studenten uit kritisch naar het geldende recht te kijken. Hij leert studenten patronen van opportunistisch handelen te identificeren en te evalueren in hoeverre het recht erin slaagt hieraan grenzen te stellen.

De Weijs is sinds 2005 verbonden aan de UvA, aanvankelijk als promovendus en sinds 2013 als universitair hoofddocent. Hij studeerde rechten en filosofie in Groningen (1993-1999), behaalde een master in Japanse Taal en Cultuur (Japan Prize Winners Program, 1999) en behaalde een LL.M. aan Harvard Law School (2001). In 2005 promoveerde hij op het rechtsvergelijkende proefschrift Faillissementspauliana, Insolvenzanfechtung & Transaction Avoidance in Insolvencies. De Weijs werkt verder sinds 2001 als advocaat en later ook als curator bij advocatenkantoor Houthoff Buruma. Hij is hoofdredacteur van de serie European and International Insolvency Law Studies, hoofdredacteur van Boom Updates Insolventierecht en redacteur van Kluwer Recht & Praktijk, Insolventierecht en Groene Serie Faillissementswet