Dhr. dr. D.T. Ubbink (1961) is benoemd tot hoogleraar Evidence-Based Medicine and Shared Decision-Making aan de Faculteit der Geneeskunde van de Universiteit van Amsterdam (AMC-UvA).
Ubbink, Dirk, hoogleraar AMC, Evidence-Based Medicine and Shared Decision-Making
Foto: Dirk Gillissen

Dirk Ubbink richt zich in zijn onderzoek op het onderzoeken, onderwijzen en implementeren van evidence-based medicine (EBM) en shared decision-making (SDM), ofwel gedeelde besluitvorming, als actuele en moreel-ethische aspecten van hoogwaardige zorg. Dit zijn gezondheidszorg-brede principes die tegenwoordig internationaal onder de aandacht staan. Hij focust zich tevens op de beste manieren van communicatie met de patiënt over de kansen en risico’s van medische interventies, zodat zij beter in staat zijn mee te denken of te beslissen over de voor hen beschikbare behandelopties.

EBM en SDM

Als hoogleraar gaat Ubbink zich in het onderzoek en onderwijs richten op het verbeteren en optimaliseren van zorg voor de patiënt door uit onderzoek verkregen bewijs te analyseren. Dit maakt gefundeerd klinisch handelen in de medische praktijk mogelijk (EBM). Tevens gaat hij zich richten op onderzoek naar interventies die SDM bevorderen voor zorgprofessional en patiënt bij de besluitvorming rond de verschillende mogelijke behandelopties.

Over Dirk Ubbink

Ubbink is arts en klinisch epidemioloog aan het AMC. Hij is een van de principal investigators bij de afdeling Chirurgie en is mede-coördinator van het lijnonderwijs Academische Vorming in de Geneeskunde bacheloropleiding. Hij is tevens voorzitter van de AMC/VUmc-werkgroep Gedeelde Besluitvorming, die ziekenhuis-breed onderzoek, onderwijs en implementatie behartigt van gedeelde besluitvorming.

Eerder was Ubbink hoofd van het vaatdiagnostisch laboratorium in het AMC, staflid van de afdeling Klinische Epidemiologie & Biostatistiek en staflid bij de afdeling Kwaliteit & Procesinnovatie. Na zijn artsenopleiding in het VU Medisch Centrum, was Ubbink enkele jaren klinisch werkzaam voordat hij in het Academisch Ziekenhuis Maastricht zijn promotieonderzoek deed.

Ubbink heeft een aanzienlijk aantal publicaties op zijn naam staan en is copromotor (geweest) van meer dan vijftien promovendi.