Dhr. dr. I. Venzke (1982) is per 1 juli benoemd tot hoogleraar International Law and Social Justice aan de Faculteit der Rechtsgeleerdheid van de Universiteit van Amsterdam (UvA).
Venzke, Ingo, FdR, hoogleraar International Law and Social Justice
Foto: Dirk Gillissen

Ingo Venzkes onderzoek was gericht op de theorie en praktijk van interpretatie in internationaal recht en op de verschillende functies die internationale gerechtshoven spelen bij global governance.

Als hoogleraar gaat Venzke zijn onderzoek en onderwijs richten op de samenhang tussen internationaal recht en sociale ongelijkheid (zowel binnen als tussen staten). Venzke stelt nu vragen centraal als: hoe verhoudt het internationale recht zich tot aspiraties van sociale rechtvaardigheid? Kwesties als de economische distributie werden traditioneel overgelaten aan de discretie van staten en waren geen zorg voor internationale advocaten. Dit is onterecht, betoogt Venzke. Het internationale recht heeft bijgedragen aan de vormgeving van de politieke economie, heeft winsten en verliezen verdeeld binnen en tussen landen en heeft de openbare beleidsruimte beïnvloed door verschillende bestuursniveaus. Venzke legt in zijn onderzoek bijzondere nadruk op de rol van het internationale recht bij het creëren van vroegere of huidige voorwaarden van sociale (on) gerechtigheid.

Over Ingo Venzke

Venzke is sinds 2011 verbonden aan de UvA. Hij is sinds 2016 directeur van het Amsterdam Center for International Law aan de UvA. Venzke had onder meer gastaanstellingen aan de National University of Singapore en Jindal Global Law School in India. Hij was een Hauser research scholar aan New York University en gastonderzoeker aan de Cegla Center for the Interdisciplinary Research of the Law (Tel Aviv University) en de Center for the Study of Law and Society (UC Berkeley). Venzke behaalde zijn doctoraat in de rechten aan de Goethe-universiteit in Frankfurt, terwijl hij werkte als research fellow aan het Max Planck-instituut voor internationaal recht in Heidelberg. Bij verschillende gelegenheden trad hij op als expert, meest recentelijk over mensenrechteneffecten van economische hervormingen.

Venzke is auteur van How Interpretation Makes International Law (OUP 2012), waarmee hij in 2014 de ESIL book prize won. Samen met Armin von Bogdandy, schreef hij In Whose Name? A Public Law Theory of International Adjudication (OUP 2014). Meer recent voerde Venzke onderzoek uit naar kritieke momenten in de geschiedenis van het internationaal recht, met name internationaal economisch recht.