Dr. I. Huitinga (1960) is benoemd tot bijzonder hoogleraar Neuroimmunologie, in het bijzonder de pathologie van multiple sclerose, aan de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica van de Universiteit van Amsterdam (UvA). De leerstoel is gevestigd door het Nederlands Herseninstituut (NIN-KNAW) vanwege de Stichting MS Research. Huitinga combineert de leerstoel met haar functie als directeur van de Nederlandse Hersenbank en groepsleider Neuroimmunologie bij het Nederlands Herseninstituut.
Huitinga, Ingrid, hoogleraar AMC
Inge Huitinga. Foto Dirk Gillissen

Inge Huitinga onderzoekt de immunologische afweer in de hersenen. Daarbij is de focus vooral gericht op de ziekte multiple sclerose (MS). Aan de hand van hersenweefsel van hersendonoren van de Nederlandse Hersenbank bestudeert haar groep de moleculaire en cellulaire factoren die ten grondslag liggen aan MS. Centraal hierbij staan de vragen hoe MS-ontstekingen verschillen tussen MS-patiënten en hoe deze verschillen samenhangen met verschillen in ziektebeloop, hormonen, geslacht, en erfelijke eigenschappen. Ook richt Huitinga zich op het vinden van aanknopingspunten voor de ontwikkeling van therapieën om het ontstaan van MS-ontstekingen te voorkomen en de ziekte te stoppen.

Als hoogleraar gaat Huitinga de interactie tussen neuronen, microgliacellen en T-lymfocyten bestuderen in twee typen ziektebeelden: MS als bekende ontstekingsziekte van de hersenen en psychiatrische ziektebeelden waarin de rol van afweersysteem wordt beschreven maar nog onduidelijk is, zoals depressie, bipolaire stoornis, en schizofrenie. Daarnaast zal ze de nieuwste inzichten in de neuroimmunologie overbrengen op de nieuwe generatie studenten en toekomstige onderzoekers

Over Inge Huitinga

Huitinga is sinds 1996 verbonden aan het Nederlands Herseninstituut. Vanaf 2006 is ze directeur van de Nederlandse Hersenbank en leidt ze de Neuroimmunologie-onderzoeksgroep. Huitinga verzorgt onderwijs aan bachelor- en masterstudenten van de UvA, VUmc, ErasmusMC en UMCG. Ook begeleidt ze als (co)promotor verschillende promotieonderzoeken. Huitinga studeerde biologie aan de VU, en promoveerde op een neuroimmunologisch onderwerp aan het VUmc.

Huitinga leidde tussen 2012 en 2017 een NWO-groot project om een Hersenbank voor psychiatrische ziektebeelden op te zetten. Ze verwierf de afgelopen tien jaar tal van grote subsidies en publiceerde in diverse toonaangevende tijdschriften.