Dr. A.L. Watts (1975) is benoemd tot hoogleraar High-Energy Astrophysics, in particular relativistic nuclear astrophysics, aan de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica van de Universiteit van Amsterdam (UvA).
Watts, Anna, hoogleraar FNWI, High-Energy Astrophysics
Anna Watts. Foto: Dirk Gillissen

Anna Watts bestudeert neutronensterren, in het bijzonder de processen die hun rotatie controleren en de hevige dynamische gebeurtenissen zoals thermonucleaire explosies, magnetische uitbarstingen en sterbevingen die ze regelmatig ondergaan. Haar doel is om de fysica achter deze processen te begrijpen en ze te gebruiken om de aard van de dichtste materie en sterkste magnetische velden in ons universum te bestuderen. Haar onderzoeksprogramma zit op de grens van de theoretische natuurkunde en de astrofysica. Ruimtetelescopen (met name in röntgenstraling) vormen een essentieel onderdeel van haar onderzoek. Bovendien is ze betrokken bij verschillende huidige en toekomstige missies.

Als hoogleraar zal Watts zich richten op nucleaire astrofysica in relativistische compacte objecten. Dit gebied zal in het komende decennium steeds belangrijker worden, omdat nieuwe multi-messenger faciliteiten ons in staat stellen om nauwkeurige beperkingen op te leggen aan zowel thermonucleaire verbrandingsprocessen als aan de toestandsvergelijking van warm en koud dichte materie.

Over Anna Watts

Anna Watts is sinds 2010 universitair hoofddocent aan de Universiteit van Amsterdam. Vanaf 1 september is zij opleidingsdirecteur van de gezamenlijke UvA-VU bachelor Natuurkunde en Sterrenkunde. Na haar promotie in 2004 bij de Algemene Relativiteitsgroep van de Universiteit van Southampton, had Watts postdoctorale beurzen bij het Goddard Space Flight Center van de NASA (VS) en het Max Planck Instituut voor Astrofysica (Duitsland). Watts verwierf een Vidi-subsidie van NWO en een ERC Starting Grant.

Watts is secretaris van de Stuurgroep voor International Astronomical Union Division D (High Energy Phenomena and Fundamental Physics) en lid van de Internationale Adviescommissie (Fachbeirat) van het Max Planck Institute for Radio Astronomy. Ze is medevoorzitter van de Dense Matter Science Working Group voor de voorgestelde Enhanced X-ray Timing and Polarimetry (eXTP)-telescoop, maakt deel uit van het team dat werkt aan NASA's Neutron Star Interior Composition Explorer (NICER) en is tevens lid van de stuurgroep voor de NASA probe concept STROBE-X.