Dr. F. van Harreveld (1971) is benoemd tot hoogleraar Sociale cognitie en gedragsbeïnvloeding in relatie tot duurzaamheid en veiligheid aan de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam (UvA). De leerstoel wordt deels mogelijk gemaakt door het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM).
Harreveld, Frank van, hoogleraar FMG, Sociale cognitie en gedragsbeïnvloeding in relatie tot duurzaamheid en veiligheid
Frenk van Harreveld (foto: Dirk Gillissen)

Hoe gaan mensen om met onzekerheid? Deze vraag vormt de rode draad in het onderzoek van Frenk van Harreveld. Hij kijkt hoe mensen onzekerheid ervaren en hoe dit invloed heeft op hun percepties en gedrag. In zijn onderzoek naar attitudes en besluitvorming bij onzekerheid kijkt hij onder meer naar gemengde gevoelens en omkeerbaarheid van beslissingen en spijt. Andere vormen van onzekerheid die hij onderzoekt, zijn risicoperceptie en gebrek aan controle. Binnen de context van zijn nieuwe leerstoel zal hij onder meer onderzoek doen naar de wijze waarop gevoelens van onzekerheid over risico’s onder burgers van invloed kunnen zijn op vertrouwen in experts en non-experts die over deze risico’s communiceren.

Van Harreveld geeft colleges aan bachelor- en masterstudenten Psychologie en aan studenten van de interdisciplinaire bachelor Politics, Psychology, Law and Economics (PPLE). Zo geeft hij de vakken ‘Social Psychology’, ‘Decision-Making’ en ‘Attitudes en beïnvloeding’. Daarnaast begeleidt hij studenten bij hun stages en bachelor- en masterscripties. Van Harreveld was ook lid van het ontwikkelteam van de bachelor PPLE, die in 2014 van start ging, en vanaf de start tot 2018 was hij ‘head of studies’ psychologie bij PPLE.

Over Frenk van Harreveld

Na zijn promotie aan de UvA in 2001 werkte Van Harreveld bij adviesbureau Accenture. Daarna keerde hij terug naar de UvA, achtereenvolgens in de functie van postdoc, universitair docent en universitair hoofddocent bij de afdeling Psychologie. Sinds 2018 is hij tevens coördinator van het strategische onderzoeksprogramma ‘Perception and Behaviour’ van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Van Harreveld werkte ook als gastonderzoeker aan de University of California (Berkeley, VS), de University of Massachusetts (Amherst, VS) en de University of British Columbia (Vancouver, Canada).

Van Harreveld ontving tal van onderzoekssubsidies, onder andere van NWO, Achmea en van het UvA-onderzoekscentrum Amsterdam Brain and Cognition (ABC). Hij publiceerde veelvuldig in peer-reviewed tijdschriften, onder meer in Psychological Inquiry, Psychological Science en Personality and Social Psychology Review.