Dr. J.L. Uitermark (1978) is benoemd tot hoogleraar Urban Geography aan de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam (UvA).
Justus Uitermark, hoogleraar FMG
Justus Uitermark (foto: Dirk Gillissen)

Justus Uitermark onderzoekt steden in vergelijkend en historisch perspectief. Hij kijkt daarbij hoe machtsrelaties tot uitdrukking komen in de gebouwde omgeving: welke groepen en belangen prevaleren en welke worden naar de achtergrond gedrukt?

Als hoogleraar stadsgeografie zal Uitermark zich bezighouden met drie thema’s. Het eerste thema is de opkomst van digitale platforms. Hoe verandert de stad nu mensen steeds vaker hun leven delen via Instagram of Facebook en hun weg vinden via TripAdvisor of Google Maps? Een tweede vraag draait om snelle verstedelijking. Vooral buiten het Westen kunnen overheden de groei van steden niet bijbenen. Hoe komen stadsbewoners in zo’n situatie aan bijvoorbeeld water of elektriciteit? De oorzaken en gevolgen van stedelijk beleid vormen een derde thema. Waarom zetten overheden soms sterk in op stedelijke vernieuwing en soms juist niet? Hoe veranderen overheidsingrepen het stedelijk weefsel?

Over Justus Uitermark

Met deze benoeming keert Justus Uitermark terug naar de afdeling waar hij in 2003 afstudeerde. In de tussentijd promoveerde hij in de sociologie en politicologie bij het Amsterdam Institute for Social Science Research (AISSR) en was hij achtereenvolgens universitair docent Sociologie en bijzonder hoogleraar Samenlevingsopbouw aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Sinds 2014 is hij universitair hoofddocent bij de afdeling Sociologie en aan die afdeling blijft hij in deeltijd verbonden om de relaties tussen sociologie en geografie te versterken. Hij verwierf verschillende subsidies, waaronder een Vidi- en Veni-subsidie van NWO.