Dr. ing. L.H.M. Gommans (1957) is benoemd tot bijzonder hoogleraar Data Exchange Systems aan de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica van de Universiteit van Amsterdam (UvA). De leerstoel is ingesteld vanwege de Stichting Bèta Plus.
Gommans, Leon, hoogleraar FNWI
Leon Gommans (foto: Dirk Gillissen)

Het delen van (big) data is van grote meerwaarde voor organisaties wanneer zij hiermee samen een doel willen bereiken dat individueel niet bereikbaar is. Maar hoe doe dat je dat op een veilige en betrouwbare manier? Leon Gommans doet onderzoek naar systemen, waarmee data exchange op basis van digitale datamarktplaatsen mogelijk wordt. Zijn onderzoek is een vervolg van zijn promotieonderzoek naar multi-domein autorisatiesystemen en het daarbij organiseren van noodzakelijk vertrouwen tussen organisaties.

Op basis van voorbeelden uit het bedrijfsleven en de wetenschap, onderzoekt Gommans binnen zijn leerstoel generiek toepasbare basismodellen die vertrouwd data delen tussen autonome partijen mogelijk maken. Het waarborgen van de vertrouwelijkheid van data en het intellectueel eigendom van algoritmen die van deze data leren of gebruikmaken zijn daarbij belangrijke uitgangspunten.

Gommans is een van de drijvende krachten achter Amsterdam Data Exchange (AMDEX), een initiatief van de Amsterdam Economic Board en Amsterdam Science Park. Dat werkt aan een model waarmee binnen de Metropoolregio Amsterdam vertrouwd data gedeeld kunnen worden.

Over Leon Gommans

Gommans is sinds 2008 werkzaam bij Air France/KLM, eerst als Senior Infrastructure Architect en sinds 2015 als Science Officer van het Strategy & Technology Office. Bij Air France/KLM brengt hij zijn onderzoek langszij bij de verschillende behoeften om data te delen. Een voorbeeld: data delen binnen een industrieconsortium via een digitale datamarktplaats maakt het ontwikkelen van algoritmen ten behoeve van vliegtuigonderhoud nauwkeuriger en mogelijk ook certificeerbaar.

Gommans promoveerde in 2014 aan de UvA op onderzoek naar multi-domeinautorisatiesystemen in e-infrastructuren. Sindsdien is hij als gastonderzoeker verbonden aan de groep Systems and Network Engineering van het Instituut voor Informatica van de UvA. Van 2001 tot 2008 werkte hij ook al als onderzoeker bij het Systems and Network Engineering lab.