Prof. dr. Gianfranco Bertone (1975) is benoemd tot hoogleraar Theoretical Astroparticle Physics aan de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica (FNWI) van de Universiteit van Amsterdam (UvA).
Gianfranco Bertone
Gianfranco Bertone (foto: Dirk Gillissen)

Bertone’s expertise ligt op het terrein van de astrodeeltjesfysica, een snel groeiend onderzoeksveld op het grensvlak van de deeltjesfysica, kosmologie en astrofysica. In zijn onderzoek houdt hij zich vooral bezig met het vormgeven van de zoektocht naar donkere materie, de mysterieuze substantie die zich binnen alle lagen van het universum lijkt te verspreiden. De onderzoeksinteresses van Bertone variëren van het zoeken naar nieuwe deeltjes bij CERN tot het samenspel tussen donkere materie en zwarte gaten, en van astronomisch bewijs voor donkere materie tot de geschiedenis van het probleem van de donkere materie.

Als hoogleraar aan de UvA gaat Bertone nieuwe manieren verkennen om donkere materie te identificeren, gebruikmakend van de mogelijkheden die nieuw astronomisch onderzoek en observaties van zwaartekrachtgolven met zich meebrengen. Zijn onderzoek zal ook in relatie staan tot zijn werk als oprichter en voorzitter van het nieuwe European Consortium of Astroparticle Physics (EuCAPT), dat de Europese gemeenschap van theoretische astrodeeltjesfysici en kosmologen bij elkaar wil brengen. Bertone's visie is om van EuCAPT een open en inclusief netwerk te maken dat de uitwisseling van ideeën en kennis vergroot, wetenschappelijke en onderwijsactiviteiten coördineert, wetenschappers helpt om financiële middelen voor hun projecten te verwerven, en een stimulerende, eerlijke en open omgeving bevordert waarin jonge wetenschappers kunnen gedijen.

Bertone geeft natuurkundeonderwijs binnen de FNWI en het Amsterdam University College (AUC). Hij geeft colleges aan studenten van de bacheloropleiding Natuur- en Sterrenkunde en aan studenten van de mastertracks Theoretical Physics en Gravitation, Astro-, and Particle Physics (GRAPPA). Daarnaast coördineert Bertone het honoursprogramma van Natuur- en Sterrenkunde.

Over Bertone

Bertone is sinds 2011 universitair hoofddocent aan het Institute of Physics van de UvA. Tot 2019 was hij tevens de ‘spokesperson’ van het Gravitation and AstroParticle Physics Amsterdam (GRAPPA) Centre of Excellence. Voor zijn komst naar Amsterdam, was hij gasthoogleraar aan het Institute for Theoretical Physics van de Universiteit van Zurich en coördinator van de groep Theoretical Physics van het Institut d’Astrophysique de Paris.

Bertone was tot 2017 hoofdredacteur van het tijdschrift Physics of the Dark Universe van Elsevier. Hij legde die functie neer om open access-publicatieplatforms te steunen. Onlangs sloot hij zich aan bij het nieuwe open access-platform SciPost, dat in Amsterdam is opgericht door wetenschappers van de UvA. Bertone is de bedenker en voorzitter van de internationale conferentieserie TeV Particle Astrophysics en hij is medeoprichter van het onderzoekscollectief Dark Machines, dat machine learning-methoden ontwikkelt voor fundamenteel onderzoek in de fysica en astronomie.

Naast onderwijs en onderzoek is Bertone actief op het terrein van ‘outreach’. Zo schreef hij twee populair-wetenschappelijke boeken en gaf hij tal van publiekslezingen. Ook initieerde hij een outreachproject dat de belangstelling voor wetenschap wil stimuleren onder middelbare scholieren, met bijzondere aandacht voor hen met een sociaaleconomische achterstand.