Prof. dr. Raoul Engelbert is benoemd tot bijzonder hoogleraar Kinderfysiotherapie aan de Faculteit der Geneeskunde van de Universiteit van Amsterdam (UvA/Amsterdam UMC - locatie AMC). De leerstoel is ingesteld vanwege de stichting Hogeschool van Amsterdam.
Raoul Engelbert
Raoul Engelbert (foto: HvA)

Met zijn bijzonder hoogleraarschap richt Engelbert, die tevens lector Fysiotherapie aan de HvA is, zich in het Emma Kinderziekenhuis op het bewegend functioneren van kinderen, onder wie chronisch zieke kinderen. Ook onderzoekt hij hoe de zorg bij overgang van ziekenhuis naar thuissituatie zo goed mogelijk kan worden ingericht, onder meer voor te vroeggeboren kinderen en kinderen die op de intensive care zijn opgenomen. Hij gaat hierbij nauw samenwerken met de Nederlandse Vereniging voor Kinderfysiotherapie. Daarnaast vindt samenwerking plaats met onderzoeksinstituut Sarphati Amsterdam.

‘We weten dat motorische problemen en klachten in het fysiek functioneren tijdens de kinderleeftijd doorwerken tot op hoge leeftijd. Daarom is het onderzoeksgebied van kinderfysiotherapie zo enorm belangrijk’, aldus Engelbert. ‘Op maat gesneden diagnostiek en interdisciplinaire behandeling zijn hierbij de uitgangspunten. Dat ik me hier als bijzonder hoogleraar Kinderfysiotherapie voor kan inzetten, is een enorme uitdaging.’

Bewegen, voeding en gedragsverandering

Motorische problemen voorkomen en kinderen zo goed mogelijk helpen om actief te blijven of te worden, vraagt om een gezamenlijke aanpak. De leerstoel Kinderfysiotherapie combineert daarom onderzoek naar bewegend functioneren met inzichten over voeding en gedragsverandering. Deze combinatie komt voort uit samenwerking tussen de afdelingen Kindergeneeskunde en Revalidatiegeneeskunde van het Amsterdam UMC (locatie AMC) en drie HvA-faculteiten: Gezondheid; Bewegen, Sport en Voeding; en Digitale Media en Creatieve Industrie.

Over Engelbert

Samen met dertien promovendi doet Engelbert onderzoek naar kinderen met problemen in het bindweefsel en naar de transitie van zorg (de overgang van ziekenhuis naar de thuissituatie) van complexe patiënten. Het onderzoek naar kinderen met een bindweefselaandoening startte Engelbert destijds met zijn promotie; hij zet dit onderzoek voort binnen zijn nieuwe leerstoel.

Engelbert is sinds 2008 lector Fysiotherapie aan de HvA. Daarnaast was hij sinds 2013 bijzonder hoogleraar Fysiotherapie aan de UvA. Sinds datzelfde jaar is Engelbert tevens onderzoeksdirecteur en kernlector van de faculteit Gezondheid van de HvA. In samenwerking met de afdeling Revalidatiegeneeskunde van Amsterdam UMC (locatie AMC) verbindt hij patiënten- en cliëntenzorg met wetenschappelijk, praktijkgericht en interdisciplinair onderzoek. Hij is medeverantwoordelijk voor de ontwikkeling van het Centre of Expertise Urban Vitality, een samenwerking tussen de HvA-faculteiten Gezondheid en Bewegen, Sport en Voeding.