Dr. Marija Bartl (1980) is benoemd tot hoogleraar Transnational Private Law aan de Faculteit der Rechtsgeleerdheid van de Universiteit van Amsterdam (UvA).
Marija Bartl. Foto Dirk Gillissen

Bartl's onderzoeksagenda draait om de relatie tussen wet en sociale verandering. Momenteel voltooit Bartl een manuscript binnen haar Veni-project, getiteld 'Reclaiming Law: Legal Imaginaries and the Politics of Change'. In dit boek onderzoekt ze hoe de manier waarop we ons de wet voorstellen - zowel de (sociale) realiteit waarop wetten willen ingrijpen als het vermogen van de wet om dat ook daadwerkelijk te doen - vorm geeft aan ons gevoel van collectieve keuzevrijheid.

Als hoogleraar aan de UvA zal Bartl zich richten op het onderzoeken van de mogelijke bijdrage van het recht, en in het bijzonder het privaatrecht, aan sociaal-ecologische transformatie. Ze ontving onlangs een ERC Starting Grant voor het project 'Law as a Vehicle of Social Change: Mainstreaming Non-Extractive Economic Practices'. In de komende jaren zal ze zich daarom concentreren op de vraag hoe privaatrecht sociale en ecologische non-extractive economic practices kunnen voeden.

Bartl verzorgt verschillende vakken in het onderwijs, waaronder 'Private law in a European and International Context’ en 'Making Markets Beyond the State: Between Private Law and International Economic Law'.

Over Marija Bartl

Bartl is sinds 2011 verbonden aan de Amsterdam Law School. Ze is directeur van het Amsterdam Centre for Transformative Private Law van de UvA en uitvoerend directeur van het facultaire onderzoeksprogramma Sustainable Global Economic Law. Eerder was Bartl (plaatsvervangend) directeur van het Centrum voor de studie van het Europees contractenrecht van de UvA, en tevens decaan en directeur van het PhD-programma.

Bartl was resident fellow bij het Institute of Advanced Studies in Nantes en gastonderzoeker aan Harvard Law School, Boston University en het Max Planck Institute for Comparative Law in Hamburg. Ze is lid van de raad van bestuur van de Ius Commune Research School en lid van de stuurgroep van de Euromemo Group. Bartl zit is sindskort in de redactie van de European Law Journal.