Maarten Schim van der Loeff is benoemd tot bijzonder hoogleraar Epidemiologie van seksueel overdraagbare infecties aan de Faculteit der Geneeskunde van de Universiteit van Amsterdam (UvA-Amsterdam UMC). De leerstoel is ingesteld vanwege de Geneeskundige en Gezondheidsdienst (GGD) Amsterdam.
Maarten Schim van der Loeff
Maarten Schim van der Loeff (foto: Dirk Gillissen)

Als arts-epidemioloog doet Schim van der Loeff al ruim vijfentwintig jaar onderzoek naar seksueel overdraagbare infecties, zoals hiv, gonorroe en HPV. Hij is verbonden aan de GGD Amsterdam en gaat als bijzonder hoogleraar een dag per week werken voor de UvA. Hoewel alle seksueel overdraagbare infecties zijn aandacht hebben, wil Schim van der Loeff zijn hoogleraarschap vooral richten op HPV, het humaan papillomavirus dat onder andere baarmoederhalskanker kan veroorzaken, en PrEP, een middel dat beschermt tegen hiv-besmetting.

‘De vaccinatiegraad voor HPV is erg laag’, vertelt de hoogleraar. ‘Daar wil ik graag wat aan doen. Ongeveer zestig procent van alle meisjes die voor het vaccin in aanmerking komen, is gevaccineerd. Dat is erg weinig. Jongens zullen vanaf 2021 ook gevaccineerd worden. Veel mensen weten niet dat het virus ook anuskanker, peniskanker en keelkanker kan veroorzaken. Om meerdere reden is het dus verstandig om jongens te vaccineren: meisjes lopen dan minder kans op besmetting, het vaccin biedt jongens zelf bescherming én het maakt er een ‘gewoon’ vaccin van. Het halen van deze prik wordt normaler als het voor beide groepen geldt.’

Verder wil Schim van der Loeff de komende jaren de toegankelijkheid van PrEP helpen verbeteren. PrEP staat voor Pre-Expositie Profylaxe: een middel dat een besmetting met hiv kan voorkomen. ‘Samen met vier andere GGD-en beginnen we bij de GGD Amsterdam met een studie om PrEP toegankelijker te maken. Mannen kunnen online PrEP krijgen, via een webcamconsult. Voor de noodzakelijke testen gaan ze naar een prikpunt in de stad. De tabletten krijgen ze thuisbezorgd. We hopen zo mannen te bereiken die nu minder goed de weg naar de soa-poli - en dus naar PrEP  weten te vinden, zoals jonge homomannen, transgenders en migranten. Dit soort studies zijn erg belangrijk, ook voor de stad Amsterdam die wat betreft hiv nationaal en internationaal voorop loopt.’

Loopbaan

Schim van der Loeff studeerde Geneeskunde aan de VU en ging als tropenarts aan de slag in Zambia en Gambia. In Londen volgde hij een masteropleiding tot epidemioloog aan de Londen School of Hygiene &Tropical Medicine. In 2003 promoveerde Schim van der Loeff aan de UvA op een studie naar hiv-2, een hiv-variant die met name in West Afrika voorkomt.

Na zijn promotie richtte hij zich op onderzoek naar hiv en tuberculose in Oeganda en Rwanda, waarbij hij ook lokale onderzoekers opleidde. In deze periode werkte hij nauw samen met Joep Lange, een bekende aidsonderzoeker die omkwam bij de ramp met de MH17. Sinds 2008 werkt Schim van der Loeff bij de GGD en is hij betrokken bij een scala aan  studies naar seksueel overdraagbare infecties.