Prof. dr. ir. D. den Hertog is benoemd tot hoogleraar Operations Research aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de UvA. Dick den Hertog richt zich als hoogleraar Operations Research op het ontwikkelen en oplossen van wiskundige optimalisatievraagstukken. Hij combineert theoretisch onderzoek met praktijktoepassingen in het bedrijfsleven, maar met name ook met toepassingen op sociaal-maatschappelijk terrein.
Dick den Hertog. Foto: Dirk Gillissen

Het theoretisch onderzoek van Den Hertog richt zich op Robust Optimization: het berekenen van robuuste oplossingen voor problemen met veel onzekerheid omtrent de input parameters.  Naar de toekomst toe gaat Den Hertog onderzoek verrichten naar de inzet van Kunstmatige Intelligentie - en in het bijzonder Machine Learning-methodieken - voor het oplossen van optimalisatievraagstukken.

Analytics for a Better World
Den Hertog doet toegepast onderzoek met grote maatschappelijke impact. In 2013 ontving hij als leider van een onderzoeksteam de prestigieuze Franz Edelman Award, voor het project ‘Optimalisatie van de dijkhoogten in Nederland’. Dit project bespaarde ons land naar schatting zo’n 7 miljard euro. Een ander voorbeeld is het optimaliseren van voedselketens binnen het World Food Programme van de Verenigde Naties, waardoor miljoenen meer mensen gevoed kunnen worden. Verder doet Den Hertog ook onderzoek naar de optimale bestraling van tumoren, samen met oncologie-experts van Harvard Medical School en Massachusetts General Hospital in Boston (VS).

Binnen zijn toegepast onderzoek wil Den Hertog een bijdrage gaan leveren aan de United Nations Sustainable Development Goals. Samen met Massachusetts Institute of Technology (MIT) gaat hij het onderzoekslab Analytics for a Better World (ABW) opzetten. Studenten van de nieuwe bachelor- en masteropleidingen Data Science & Business Analytics van de Faculteit Economie & Bedrijfskunde kunnen zo kennis en ervaring opdoen met zowel de bedrijfskundige toepassingen van analytics als de sociaal-maatschappelijke.

Over Dick den Hertog
Den Hertog is sinds 2000 als hoogleraar Operations Research verbonden aan Tilburg School of Economics and Management. Van 2016-2019 was hij wetenschappelijk directeur van het Data Science Center Tilburg (DSC/t) en van 2017-2019 was hij leider van het TiU Impact Program Creating Value from Data. Eerder was Den Hertog vice-decaan onderzoek en directeur van het onderzoeksinstituut CentER van Tilburg University. Van 1992-1999 was Den Hertog werkzaam bij CQM, waar hij als consultant analytics-projecten uitvoerde voor bedrijven als Philips en ProRail.

Den Hertog is voorzitter van het Landelijk Netwerk Mathematische Besliskunde (LNMB). Daarnaast is hij als gasthoogleraar verbonden aan Massachusetts Institute of Technology (MIT), waar hij onder meer een cursus over Robust Optimization voor promovendi verzorgt.