Prof. dr. M. Worring (1965) is benoemd tot hoogleraar Multimedia Analytics aan de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica van de Universiteit van Amsterdam.

Marcel Worring doet onderzoek naar de ontsluiting van grootschalige multimedia-databronnen. Hij volgt hierin een aanpak die automatische analyse van de data koppelt aan interactieve visualisaties. Zo zoekt hij naar methodes om inzicht te geven in ongestructureerde data (beeld, tekst, sociale media) in combinatie met gestructureerde data (websites, bedrijfsgegevens, kennisbanken, demografische kentallen) om zo relaties, patronen, trends en structuren te vinden. Daarbij staat de vraag centraal hoe de computer van al deze informatiebronnen samen - met hun verschillende kwaliteit en eigenschappen - automatisch kan leren en hoe optimale synergie is te behalen tussen de mogelijkheden van computers om grote hoeveelheden data te analyseren en de analytische kwaliteiten en kennis van experts.

Als hoogleraar Multimedia Analytics gaat Worring een nieuwe impuls geven aan zijn onderzoek naar intelligente technieken en de toepassingen daarvan in een breed scala van domeinen zoals medische applicaties, bedrijfsinnovatie, cultureel erfgoed, en veiligheid. Hij zal onderwijs geven in de opleidingen kunstmatige intelligentie en data science.

Over Marcel Worring

Worring is sinds 1993 werkzaam aan de UvA. Sinds 2014 is hij hoogleraar Data Science for Business Analytics aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde, daarnaast is hij universitair hoofddocent aan het Instituut voor Informatica. Worring is medeoprichter van het nationale Innovation Center for Artificial Intelligence (ICAI) en directeur van ICAI-Amsterdam. Daarnaast is hij wetenschappelijk directeur van het Nationaal Politielab AI en het AI for Medical Imaging Lab. Van 2016-2019 was Worring instituutsdirecteur van het Instituut voor Informatica. Eerder was hij associate director van Amsterdam Data Science, een samenwerkingsverband van de UvA, de HvA, het CWI en de VU Amsterdam gericht op interdisciplinair ICT-onderzoek in data science.