Dr. Shaul Shalvi (1978) is benoemd tot hoogleraar Behavioural Ethics aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de Universiteit van Amsterdam (UvA).
Shaul Shalvi
Shaul Shalvi (foto: Dirk Gillissen)

Shalvi doet onderzoek op het terrein van de gedragsethiek - de wetenschappelijke studie van ethische vraagstukken. Hebben mensen intrinsieke en stabiele morele voorkeuren of worden ze beïnvloed door de manier waarop de mensen in hun omgeving zich gedragen? Zijn mensen bereid ethische regels te overtreden om hun team te laten uitblinken? Wanneer zijn mensen bereid tot klokkenluiden over de misstappen van een collega en wanneer kijken ze liever de andere kant op? Dergelijke vragen staan centraal in Shalvi’s werk. Hij doet zijn onderzoek in de labs van het Center for Research in Experimental Economics and political Decision-making (CREED).

Met zijn team werkt Shalvi samen met de Belastingdienst in een onderzoek naar de vorming van vertrouwen in het onderlinge contact tussen mensen op online platforms in de deeleconomie (zoals Airbnb en Uber). Om te kunnen komen tot empirisch onderbouwd beleid, verkent het team de ‘best practices’ om gebruikers van deeleconomiediensten te stimuleren verantwoordelijk te delen.

Daarnaast geeft Shalvi onderwijs aan bachelorstudenten van de economiefaculteit over onder andere de morele grenzen van economische markten en geeft hij college aan masterstudenten over gedragsethiek in het bedrijfsleven.

Over Shaul Shalvi

Shalvi is sinds 2015 universitair hoofddocent Economie aan de UvA. Voor die tijd was hij achtereenvolgens senior docent en universitair hoofddocent aan de Ben-Gurion Universiteit in Israël.  In 2011 promoveerde hij in de Psychologie, aan de UvA, en hij was gastonderzoeker aan de University of Pennsylvania (VS). Shalvi is lid van zowel de Amsterdam Young Academy als de Young Academy of Europe. Ook is hij associate editor van het wetenschappelijke tijdschrift Judgment and Decision Making.

Shalvi verwierf een aantal subsidies zoals een Starting Grant en een Consolidator Grant van de European Research Council (ERC), en ook een Vidi-subsidie van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). Hij publiceerde over zijn onderzoek in verschillende wetenschappelijke tijdschriften en in het adviesrapport Increasing ethical conduct: A behavioural ethics approach (2017) voor de Belastindienst.