Dr. Els Nieveen van Dijkum (1968) is benoemd tot hoogleraar Chirurgie, in het bijzonder endocriene chirurgie, aan de Faculteit der Geneeskunde van de Universiteit van Amsterdam (UvA-Amsterdam UMC).
Els Nieveen van Dijkum
Els Nieveen van Dijkum. Foto: Kirsten van Santen

Patiënten met zogenoemde neuroendocriene tumoren krijgen vaak pas laat een diagnose. Deze vorm van kanker is zeldzaam en laat zich niet altijd makkelijk vinden. Het komt voor in darmen, schildklier, lever en alvleesklier en de typische hormoonproducerende tumoren geven allerhande ‘vage’ klachten.

Nieveen van Dijkum wist binnen Amsterdam UMC een vooraanstaande vakgroep op te bouwen met expertise rondom neuroendocriene tumoren. Vanaf 2007 zette zij een afdeling op van diverse medische disciplines, die uitgroeide tot een vraagbaak en kenniscentrum voor het hele land.  ‘Endocriene kanker is per definitie een academische aangelegenheid. Het gaat om ingewikkelde tumoren, die vaak laat worden gevonden, en waar we echt anders mee omgaan dan met andere kankersoorten. Het vergt onderzoek, kennis en expertise,’ aldus de hoogleraar.

Wat Nieveen typeert is haar visie op samenwerking en gelijkwaardigheid binnen de geneeskunde. In haar oratie gaat ze aandacht besteden aan mannelijke en vrouwelijke rollen in de chirurgie. Nieveen breekt een lans voor de nieuwe generatie: ‘Ik probeer niet te denken in typisch mannelijke of typisch vrouwelijke kenmerken, maar probeer naar de persoon te kijken en zijn of haar talent en eigenschappen te waarderen zonder die vrouwelijk of mannelijk te noemen.’ Niet voor niets staat er een quote van schrijfster en feminist Simone de Beauvoir in de hoed geborduurd die Nieveen tijdens haar oratie zal dragen bij haar toga: ‘J’accepte la grande aventure d’être moi.’