Prof. dr. Marcel Vreeswijk is benoemd tot hoogleraar Experimentele Fysica van top quarks aan de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica van de Universiteit van Amsterdam(UvA).

Het onderzoek van Vreeswijk richt zich op quarks en leptonen. Een ‘top quark’ is een bijzonder soort quark dat in een deeltjesversneller Large Hadron Collider op CERN (Geneve) te maken is met bijzonder hoge energie. Een uitzonderlijk zwaar deeltje met meetbare eigenschappen die inkijk bieden in tal van fundamentele interacties. Deze quantum-wereld moet helpen antwoord geven op grote vragen: waar is de anti-materie gebleven, wat is donkere materie, wat is massa en hoeveel dimensies zijn er?

Samen met een internationaal team van onderzoekers en ingenieurs zal Vreeswijk een nieuw detectoronderdeel ontwikkelen en bouwen, bij het wetenschappelijke instituut Nikhef, waar de UvA partner van is. Samenwerken met Nederlandse bedrijven zal kenmerkend zijn in dit proces en nog belangrijker is het bieden van een state-of-the-art context voor de opleiding van jonge technici en denkers.

Over Marcel Vreeswijk

Na zijn promotie in 1996 werd Vreeswijk CERN-fellow en werkte hij op CERN aan de analyse van experimentele meetgegevens.  Ook werkte hij aan het ontwerp, de bouw en het testen van een detector van het Large Hadron Collider experiment. In 2001 keerde Vreeswijk terug bij de UvA waar hij dit onderzoek voortzette. Vreeswijk was van 2012 tot 2019 de directeur van en docent bij het bachelorprogramma Physics and Astronomy en is nu directeur onderwijs van het College of Sciences.

Ook is Vreeswijk lid van de adviesraad van de website natuurkunde.nl en van de Nederlandse Natuurkundige Vereniging. Hij is (co-)auteur van meer dan 750 wetenschappelijke publicaties, waaronder in Science.