Dr. Annette Freyberg-Inan is benoemd tot hoogleraar International Relations Theory aan de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam (UvA).
Annette Freyberg-Inan (foto: Kirsten van Santen)

Freyberg-Inan is een generalistisch academicus op het gebied van de politicologie en internationale betrekkingen. Haar onderzoek is onder meer gericht op de theorie en epistemologie van internationale betrekkingen, internationale politieke economie en globalisering en Europese integratie en democratisering.

Als hoogleraar aan de UvA zal Freyberg-Inan haar overkoepelende theoretische, epistemologische en methodologische expertise blijven inzetten op de verschillende deelgebieden van politicologie, waarbij zij haar aandacht vooral zal richten op internationale politiek en internationale politieke economie. Zij zal fungeren als bruggenbouwer binnen en tussen de onderzoeksgroepen van Politicologie en andere vakgebieden.

Freyberg-Inan beschikt over ruime ervaring op onderwijsgebied en heeft talloze vakken en programma’s op bachelor-, master- en promotieniveau opgezet en onderwezen. Zij is momenteel directeur van de Graduate School of Social Sciences. Als hoogleraar zal zij een belangrijke bijdrage blijven leveren aan de kwaliteit van het onderwijs binnen Politicologie en Sociale Wetenschappen in bredere zin.

Over Freyberg-Inan
Freyberg-Inan behaalde in 1998 haar PhD in de politicologie aan de University of Georgia (VS). Zij is sinds 2003 aan de UvA verbonden, aanvankelijk als universitair docent, later als universitair hoofddocent. Tussen 2013 en 2015 was zij hoogleraar Internationale Betrekkingen aan de Universiteit Darmstadt en onderzoeker aan het Institute for Advanced Studies in the Humanities and Social Sciences aan de University of Edinburgh.

Haar eerste boek - What Moves Man: The Realist Theory of International Relations and Its Judgment of Human Nature (SUNY, 2004) - wordt gezien als een van de belangrijkste werken binnen het vakgebied en gaat over de menselijke natuur en de rol die deze speelt in theoretische tradities in internationale studies. Deze onderzoekslijn kreeg een vervolg met de bundels Rethinking Realism in International Relations (Johns Hopkins, 2009), Human Beings in International Relations (Cambridge, 2015) en Evaluating Progress in International Relations (Routledge, 2016). Daarnaast heeft zij twee monografieën en een bundel op het gebied van Europese politiek gepubliceerd, alsmede een groot aantal wetenschappelijke artikelen en hoofdstukken.

Freyberg-Inan is op internationaal vlak actief op het vakgebied Internationale Betrekkingen en is lid van verschillende adviesraden. Zij bekleedde een aantal hoge bestuursfuncties bij de International Studies Association (ISA), de Theory Section van de ISA en de Central and Eastern European International Studies Association. Zij is momenteel co-editor van het European Journal of International Relations, en was daarvoor co-editor van het Journal of International Relations and Development en het Romanian Journal of Society and Politics.