Pr. dr. Joaquim dos Santos Gromicho is benoemd tot hoogleraar Business Analytics aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de Universiteit van Amsterdam (UvA).
Joaquim dos Santos Gromicho (foto: Kirsten van Santen)

Het onderzoek van Gromicho is gericht op big data-analytics. Zijn focus ligt bij prescriptive analytics en in het bijzonder wiskundige optimalisatie. De afgelopen tien jaar was hij bijzonder hoogleraar Applied Optimisation in Operations Research aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Daar deed hij onderzoek en gaf hij onderwijs in verschillende wiskundige optimalisatiedomeinen en -toepassingen. Optimalisatie op basis van echte en grote datasets is essentieel voor effectieve Business Analytics en staat centraal in zijn nieuwe leerstoel aan de UvA. Gromicho heeft een passie voor analytische toepassingen die niet alleen bedrijven maar ook de manier waarop we met onze planeet omgaan, ten goede komen. Hij is van mening dat geavanceerde analytics de sleutel is tot het verkleinen van onze collectieve ecologische voetafdruk.

Aan de UvA zal Gromicho onderwijs geven op het gebied van big data-analytics. De nadruk ligt daarbij op (optimale) besluitvorming. Zijn onderwijs richt zich op een combinatie van gedegen theoretische achtergrond en praktische problemen met representatieve data.

Over Gromicho
Gromicho is sinds 2010 bijzonder hoogleraar Applied Optimisation in Operations Research aan de School of Business and Economics van de Vrije Universiteit Amsterdam. Sinds 1996 bekleedt hij verschillende functies – recentelijk onder meer die van Scientific Officer en Education Officer – bij ORTEC, een Nederlands bedrijf dat geavanceerde analytics en software voor wiskundige optimalisatie levert.

Gromicho is al een aantal jaren actief binnen de Vereniging voor Statistiek en Operationele Research, eerst als bestuurslid van de sectie Besliskunde en vervolgens als hoofdredacteur van STAtOR, het tijdschrift van de vereniging. Hij is auteur van het boek ‘Quasiconvex Optimisation and Location Theory’ uit de Kluwer-reeks over toegepaste optimalisatie.

Gromicho heeft het grootste deel van zijn professionele leven besteed aan beide kanten van analytics: theorie en praktijk. Dat is ook de rol die hij speelt als een van de coördinatoren van de EURO Working Group on the Practice of Operations Research.