Prof. dr. Ilker Birbil (1973) is benoemd tot hoogleraar Artificial Intelligence & Optimisation Techniques for Business and Society aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de Universiteit van Amsterdam (UvA).
Ilker Birbil (foto: Kirsten van Santen)

Met de recente ontwikkelingen op het gebied van data science zijn allerlei artificial intelligence- en optimalisatietechnieken een belangrijke rol gaan spelen in het bedrijfsleven en de samenleving. Doorbraken in de theorie worden tegenwoordig vrijwel onmiddellijk getest in uiteenlopende toepassingen in de praktijk. In dit zich snel ontwikkelende landschap doet Birbil onderzoek naar wiskundige optimalisatie voor datagedreven besluitvorming en interpreteerbare machine learning.

Als hoogleraar aan de UvA zal Birbil mede leiding gaan geven aan het onderzoek van de sectie Operations Management van de Amsterdam Business School. Hij gaat ook deelnemen in het ‘Analytics for a Better World’-initiatief van de UvA en het Massachusetts Institute of Technology (MIT).

Daarnaast gaat Birbil onderwijs geven op het terrein van datagedreven besluitvorming en machine learning-optimalisatie. Dat doet hij binnen verschillende programma’s, waaronder de minor in Artificial Intelligence, de bachelor Business Analytics en de (research)master Business Analytics. In zijn colleges verbindt Birbil theorie met hands-on berekeningen, en focust hij op de ontwikkeling en implementatie van algoritmen.

Over Ilker Birbil

Birbil promoveerde in 2002 aan de North Carolina State University (VS), waarna hij postdoctoraal onderzoeker werd aan het Erasmus Research Institute of Management. Van 2004 tot 2018 werkte hij aan de Sabancı Universiteit (Turkije), waar hij een van de oprichters was van het executive masterprogramma Data Analytics. Sinds 2018 was Birbil hoogleraar Data Science and Optimisation aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Birbil schreef een groot aantal wetenschappelijke publicaties over mathematische optimalisatie, operations management en data science. Hij leidde en voltooide verschillende onderzoeksprojecten en nam deel aan uiteenlopende initiatieven, als onderzoeker en als commissielid. Hij werkte ook - samen met het bedrijfsleven - aan bedrijfskundige vraagstukken, variërend van cloud computing tot de planning van vliegtuigbemanning. Verder organiseerde Birbil cursussen en workshops over data science en machine learning. Hij schrijft columns en artikelen in dagbladen en voor twee blogs over de wetenschappelijke wereld en data science.