Dr. Cees van Rijn (1956) is benoemd tot bijzonder hoogleraar Microfluidics en Nanotechnologie aan de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica van de Universiteit van Amsterdam (UvA). De leerstoel is ingesteld namens de Stichting Van der Waals Fonds. Van Rijn combineert het bijzonder hoogleraarschap met zijn functies bij Medspray B.V.
Cees van Rijn (foto: Kirsten van Santen)

Microfluidics, waarin het gedrag van vloeistoffen en gassen centraal staat, en nanotechnologie ontwikkelen zich in rap tempo. Dit leidt tot steeds verder gaande miniaturisering, waardoor zogenoemde microfluidic devices kunnen worden ontwikkeld. Tegelijkertijd zijn er ontwikkelingen vanuit de soft matter-natuurkunde en de scheikunde die het opbouwen van steeds complexere architecturen uit eenvoudige bouwstenen mogelijk maakt.

De UvA heeft veel expertise op het gebied van voeding, gezondheid en voedselveiligheid. Het combineren van deze kennis met de moderne ontwikkelingen van de microsysteem- en nanotechnologie biedt unieke kansen voor vernieuwing. Als bijzonder hoogleraar gaat Van Rijn een brugfunctie vervullen tussen elders ontwikkelde technologie en de binnen de UvA aanwezige expertise. In zijn onderzoek gaat hij zich richten op emulsificatie, encapsulatie, filtratie en atomisatie, gebruikmakend van microfluidics devices die deels ook met nanotechnologie zullen worden gemaakt.

De leerstoel wordt ondergebracht bij de Soft Matter-onderzoeksgroep van het Institute of Physics van de UvA. Van Rijn gaat ook nauw samenwerken met andere (multidisciplinaire) onderzoeksgroepen binnen de UvA en met industriële partners. Vanuit het Institute of Physics wordt al langer samengewerkt met Medspray, en met Van Rijn in het bijzonder. Begin 2020 leidde dit tot de honorering van een nieuw Industrial Partnership Programme ‘Nanotech sprays’. De samenwerking wordt nu met de bijzondere leerstoel verder bestendigd.

Van Rijn gaat ook promovendi en masterstudenten begeleiden bij hun experimentele onderzoek op het terrein van microfluidics en nanotechnologie, en colleges geven binnen het vak ‘Hydrodynamics’ van de masteropleiding Physics and Astronomy.

Over Cees van Rijn

Van Rijn is sinds 2012 werkzaam als senior-onderzoeker en directeur Intellectual Property Right (IPR) bij Medspray B.V. Als directeur IPR is hij verantwoordelijk voor het innovatiebeleid. Van 2007 tot 2017 was hij bijzonder hoogleraar MicroSystem and Nano Technology aan Wageningen University & Research (WUR). Van Rijn richtte verschillende nanotechnologiebedrijven op, onder meer www.nanomi.com en www.vycap.com, en initieerde diverse publiek-private onderzoeksprojecten met het bedrijfsleven. Hij studeerde Natuurkunde aan de VU en promoveerde aan de Universiteit Leiden.

Van Rijn publiceerde een groot aantal wetenschappelijke artikelen in peer reviewed tijdschriften. Het werk dat hij recent - samen met onder anderen UvA-natuurkundige Daniel Bonn - deed naar aerosolen, werd wereldnieuws. Mede naar aanleiding van hun publicatie in The Lancet Respiratory Medicine wees ook de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) op de mogelijke rol die aerosolen spelen in de overdracht van het coronavirus en het belang van goede ventilatie in publieke ruimtes.

Ook publiceerde Van Rijn onlangs over de fysica achter opspattende ‘jets’, die vaak te zien zijn in koffiereclames; het artikel werd gepubliceerd in het tijdschrift Physical Review Fluids.