Dr. Christof Monz (1973) is benoemd tot hoogleraar Language Technology aan de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica van de Universiteit van Amsterdam (UvA).
Christof Monz (foto: Kirsten van Santen)

Een enorme hoeveelheid informatie wordt overgedragen door middel van menselijke taal, zoals bijvoorbeeld in nieuwsartikelen, boeken, wetenschappelijke rapporten, of sociale media berichten. Christof Monz richt zich in zijn onderzoek op geautomatiseerde toegang tot informatie, in het bijzonder taaltechnologie en machinevertaling. Zijn onderzoek wordt gedreven door het doel om computersystemen te ontwikkelen die (1) natuurlijke taal kunnen begrijpen, (2) automatisch gegenereerde natuurlijke taalrepresentaties kunnen gebruiken om taken uit te voeren, en (3) representaties kunnen genereren voor meerdere talen, idealiter op een taalonafhankelijke manier.

Als hoogleraar zal Monz, in samenwerking met de onderzoekers in zijn groep, een brug slaan tussen enerzijds de uitdaging om de complexiteit van de menselijke taal te modelleren en anderzijds het ontwikkelen van praktische informatietechnologie op het gebied van taal.

Naast het doen en leiden van onderzoek gaat Monz onderwijs geven aan bachelor- en masterstudenten Kunstmatige intelligentie, in het bijzonder op het terrein van natuurlijke taalverwerking en taaltechnologie.

Over Christof Monz

Monz is sinds 2009 verbonden aan het Instituut voor Informatica van de UvA, sinds 2013 als universitair hoofddocent. Hij is hoofd van Language Technology Lab. Sinds 2021 is Monz opleidingsdirecteur van de bachelor AI en tot 2020 was hij voorzitter van de examencommissie van de bachelor Informatiekunde en Master Information Studies. Eerder was hij als lecturer Computer Science verbonden aan Queen Mary, University of London en daarvoor als postdoctoral research fellow aan de University of Maryland, College Park in de VS.

In zijn loopbaan heeft Monz verschillende subsidies en onderzoeksawards ontvangen. Zo ontving hij in 2020 een NWO Vici voor zijn onderzoek naar multilinguale vertaalsystemen. In 2015 ontving Monz een Google Faculty Research Award ontvangen, en in 2012 kende NWO hem een Vidi toe voor zijn onderzoek naar statistisch machinaal vertalen. Eind 2009 kreeg Monz een EU-onderzoekssubsidie voor het leiden van een grootschalig project gericht op meertalige tekstanalyse.

Als medeoprichter draagt Monz sinds 2005 bij aan de jaarlijkse organisatie van de internationale WMT Machine Translation conferentie.