Dr. Serena Ferente is benoemd tot hoogleraar Middeleeuwse Geschiedenis aan de Faculteit der Geesteswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam (UvA).
Serena Ferente (foto: Kirsten van Santen)

Ferentes onderzoek richt zich op Europa en het Middellandse Zeegebied in de 14e tot de 16e eeuw. Ze kijkt in het bijzonder naar de geschiedenis van politiek en maatschappij in Italië, de geschiedenis van het Europese politieke discours en gendergeschiedenis. Momenteel werkt zij aan een boek over de geschiedenis van het 15e-eeuwse Europa. Daarnaast is ze een project aan het opstarten over de Zwarte Zee als primair grensgebied van Eurazië in de late middeleeuwen.

Aan de UvA zal Ferente colleges Middeleeuwse Geschiedenis geven aan alle eerstejaars bachelorstudenten, tutorials aan tweede- en derdejaars bachelorstudenten, en vakspecifieke colleges in de master- en onderzoeksmasteropleidingen.

Over Ferente

Serena Ferente is afgestudeerd aan de Scuola Normale in Pisa en aan de Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales. In 2007 promoveerde zij aan het Europees Universitair Instituut in het vakgebied Geschiedenis en Beschaving. Van 2006 tot haar aanstelling aan de UvA was zij achtereenvolgens universitair docent, universitair hoofddocent en reader Middeleeuwse en Renaissancegeschiedenis aan King’s College London.

Ferrentes heeft fellowships ontvangen en gasthoogleraarschappen bekleed aan onder meer het Institute of Advanced Study van de Universiteit van Kyoto, de Universiteit van Harvard, het Europees Universitair Instituut en het Netherlands Institute for Advanced Study (NIAS). Ze is lid van de Renaissance Society of America en fellow van de Royal Historical Society in het Verenigd Koninkrijk.