Dr. Thomas Buser (1980) is benoemd tot hoogleraar Behavioural Applied Microeconomics aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de Universiteit van Amsterdam (UvA).
Thomas Buser. Foto: Kirsten van Santen

Buser richt zich in zijn onderzoek vooral op het verband tussen persoonlijkheidskenmerken en loopbaanresultaten. Zo heeft hij veel onderzoek gedaan naar individuele verschillen in competitiviteit en hoe deze gerelateerd zijn aan carrièrekeuzes. In zijn onderzoek integreert hij inzichten uit de economie, persoonlijkheidspsychologie en biologie.

Als hoogleraar zal Buser verder onderzoek doen naar het verband tussen persoonlijkheidskenmerken en loopbaanvoorkeuren, maar ook naar hoe deze kenmerken beïnvloed worden door de omgeving waarin iemand opgroeit. Daarnaast zal hij actief bijdragen aan de onderwijsprogramma’s van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde, de opleiding PPLE en de Research Master van het Tinbergen Institute .

Over Thomas Buser

Buser is geboren in Basel, Zwitserland. Hij is sinds 2017 universitair hoofddocent aan de UvA. Daarnaast is hij research fellow aan het Tinbergen Institute. Na zijn promotie in 2012 was hij een jaar als Postdoc verbonden aan onderzoeksinstituut TIER, een samenwerking tussen de UvA en de universiteiten van Maastricht en Groningen gericht op onderwijs-economisch-onderzoek.

In 2019 ontving Buser een ERC Starting Grant voor het project: ‘Competition, Time Pressure, Public Speaking and Multitasking: The Role of Willingness and Ability to Cope with Pressure in Explaining Individual Differences and Inequality in Career Outcomes'. Hij won de KVS penning 2014 en de Christiaan Huygens wetenschapsprijs 2015 voor het onderzoek waarop hij in 2012 promoveerde aan de UvA.