Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
EN

Brazilië is een van de wereldleiders op het terrein van de cosmetische chirurgie. Hoe is dat gekomen en waarom zien de Brazilianen schoonheid als een ‘recht’ voor iedereen? Hierover gaat het boek 'Pretty Modern' van UvA-antropoloog Alexander Edmonds.

Brazilië is een van de wereldleiders op het terrein van de cosmetische chirurgie. Openbare ziekenhuizen bieden klassieke cosmetische ingrepen vaak gratis aan en ‘Plastica’ is op die manier zelfs een haalbaar doel voor mensen die niet eens een buskaartje naar de kliniek kunnen betalen. Hoe is plastische chirurgie zo belangrijk geworden in de Braziliaanse cultuur en economie? En waarom zien de Brazilianen schoonheid als een ‘recht’ voor iedereen? Hierover gaat het boek Pretty Modern van Alexander Edmonds, antropoloog aan de Universiteit van Amsterdam, dat onlangs verscheen.

Edmonds deed onderzoek onder vrouwen uit alle lagen van de bevolking. Hij voerde gesprekken met dienstmeisjes en hun werkgeefsters uit de elite, gescheiden huisvrouwen, zwarte beroemdheden (uit telenovela’s), en bewoonsters van favela’s die een modellencarrière ambiëren. Op basis hiervan geeft hij een analyse van wat seksuele aantrekkelijkheid betekent en doet voor vrouwen in verschillende sociale posities. Daarnaast analyseert Edmonds in zijn boek de betekenis van schoonheid in de culturele industrie, de raciale politiek en het medisch ‘management’ van de vrouwelijke voortplanting in Brazilië.

Schoonheid als egalitaire vorm van sociaal kapitaal

Edmonds betoogt dat lichamelijke schoonheid een grotere betekenis heeft voor financieel zwakkeren. De sociale effecten van aantrekkelijkheid overstijgen de traditionele klassenverschillen en culturele grenzen. Plastica zet aan tot een visie op schoonheid als een egalitaire vorm van sociaal kapitaal, een vorm die minder afhankelijk is van afkomst, scholing en connecties. Het symboliseert de dubbelzinnige bevrijdende mogelijkheden van geld en daagt traditionele hiërarchieën uit. Tegelijkertijd worden consumenten echter meegelokt in een seksuele cultuur die het lichaam reduceert tot de wrede biologische criteria van aantrekkelijkheid. Met zijn boek biedt Edmonds een nieuw theoretisch perspectief op de betekenis van vrouwelijke schoonheid in het consumentenkapitalisme. Het boek is geïllustreerd met beelden uit Braziliaanse media en kleurenfoto’s gemaakt door Edmonds.

Publicatiegegevens

Alexander Edmonds: Pretty Modern. Beauty, sex, and plastic surgery in Brazil (Duke University Press).
ISBN: 978-0-8223-4801-6