Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Switch to English

De Universiteit van Amsterdam is de tweede universiteit van Nederland in het verzilveren van kennis. Dat is deze week te lezen in Elsevier, dat de Elsevier/ScienceWorks Valorisatieranking presenteert.

De Universiteit van Amsterdam is de tweede universiteit van Nederland in het verzilveren van kennis. Dat is deze week te lezen in Elsevier, dat de Elsevier/ScienceWorks Valorisatieranking presenteert.

Met deze ranking wordt in kaart gebracht hoe universiteiten hun wetenschappelijke en technologische kennis inzetten voor economisch of maatschappelijk nut. De Technische Universiteit Delft slaagt er van alle dertien Nederlandse universiteiten het beste in om het wetenschappelijk potentieel te verzilveren. Het vergelijkend onderzoek is uitgevoerd door onderzoeks- en adviesbureau ScienceWorks.

In het onderzoek voor de Elsevier/ScienceWorks Valorisatieranking is rekening gehouden met het aantal onderzoekers per universiteit. De ranking laat zien dat universiteiten elk op eigen terrein succesvol kunnen zijn. Valorisatie van kennis is op drie manieren getypeerd: als de Ondernemende Universiteit, de Samenwerkende Universiteit en de Communicerende Universiteit. Overall is de Universiteit van Amsterdam de tweede universiteit.

Indicatoren

Indicatoren zijn onder meer: de wijze waarop universiteiten met geld en faciliteiten ondernemerschap bevorderen onder studenten en medewerkers, hoeveel octrooien de universiteit aanvraagt, deelname aan samenwerkingsprojecten met onder meer het bedrijfsleven en Technologische en Maatschappelijke Kennis Instituten, en het geld dat wordt verdiend met opdrachten van derden.

Top-10 Elsevier/ScienceWorks Valorisatieranking 2011

1. TU Delft
2. Universiteit van Amsterdam
3. Wageningen University
4. Erasmus Universiteit Rotterdam
5. Tilburg University
6. Universiteit Twente
7. Universiteit Utrecht
8. Technische Universiteit Eindhoven
9. Radboud Universiteit Nijmegen
10. Rijksuniversiteit Groningen