Drie UvA-wetenschappers ontvangen een Vici-subsidie van NWO. Dr. Bas de Bruin, dr. Leendert Hamoen en prof. dr. Jos Oomens krijgen ieder anderhalf miljoen euro om de komende vijf jaar onderzoek te doen.

Drie wetenschappers van de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica van de UvA ontvangen een Vici-subsidie van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). Dr. Bas de Bruin, dr. Leendert Hamoen en prof. dr. Jos Oomens krijgen ieder anderhalf miljoen euro om de komende vijf jaar onderzoek te doen.

NWO selecteert de Vici-laureaten op basis van de kwaliteit van de onderzoeker, het innovatief karakter en wetenschappelijke impact van het onderzoeksvoorstel en kennisbenutting. Dit jaar schreven 236 onderzoekers een beknopte vooraanvraag voor een Vici. In totaal zijn deze ronde 31 onderzoeksvoorstellen gehonoreerd.

De toekenningen:

Radicale aanpak van katalyse

Met radicaal-type reacties zijn zeer interessante chemische omzettingen mogelijk. Maar zijn radicalen niet veel te reactief om die reacties selectief te krijgen? In principe niet: veel biologische processen verlopen namelijk via uiterst selectieve radicaal-type reacties. In dit bio-geïnspireerde project probeert dr. Bas de Bruin (Van 't Hoff Institute for Molecular Sciences) selectieve katalytische radicaal-type reacties voor elkaar te krijgen met synthetische katalysatoren.

Nieuwe antibiotica tegen akelige bacteriën

Steeds meer ziekteverwekkende bacteriën worden resistent en het aantal bruikbare antibiotica raakt op. Celdeling van schadelijke bacteriën remmen zou een doorbraak zijn. Dr. Leendert Hamoen (Swammerdam Institute for Life Sciences) gaat daarom kijken hoe bacteriecellen delen. Dit maakt de ontwikkeling van een nieuwe generatie antibiotica mogelijk.

De geheime reacties van eiwitten

Hoewel eiwitsequencing tegenwoordig volledig is gebaseerd op dissociatiereacties in een massaspectrometer, zijn de reactiemechanismen van eiwitten zelf niet goed bekend. In dit project onderzoekt prof. dr. Jos Oomens (Van 't Hoff Institute for Molecular Sciences) eiwitten door middel van een vernieuwende combinatie van massaspectrometrie en infraroodspectroscopie.

Over de Vernieuwingsimpuls

Vici is een van de drie financieringsvormen van de Vernieuwingsimpuls, gericht op gevorderde onderzoekers. De andere twee zijn Veni (voor pas gepromoveerden) en Vidi (voor ervaren postdocs). De Vernieuwingsimpuls is opgezet in samenwerking met het Ministerie van OCW, de KNAW en de universiteiten.