Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Switch to English

Op donderdag 14 juni opent LAB officieel zijn deuren. In LAB zijn onderzoeksvoorzieningen en geavanceerde apparatuur van de Faculteit Maatschappij- en Gedragswetenschappen van de UvA bijeengebracht: van slaaplab tot babylab en van virtual reality tot fMRI-hersenscanner.

Op donderdag 14 juni opent LAB officieel zijn deuren. In LAB zijn onderzoeksvoorzieningen en geavanceerde apparatuur van de Faculteit Maatschappij- en Gedragswetenschappen (FMG) van de UvA bijeengebracht: van slaaplab tot babylab en van virtual reality tot fMRI-hersenscanner. Tijdens de opening pitchen jonge wetenschappers hun onderzoek en zijn er verschillende demonstraties in de onderzoeksruimtes.

LAB wordt de plek waar onderzoek en onderzoekers van de domeinen Psychologie, Pedagogiek en Onderwijskunde, Communicatiewetenschap en Sociale wetenschappen bijeenkomen en elkaars onderzoek versterken. Ook andere disciplines, binnen en buiten de UvA, kunnen gebruikmaken van de faciliteiten. Door het interdisciplinaire karakter van LAB kan kruisbestuiving en samenwerking ontstaan binnen en buiten verschillende vakgebieden. Het onderzoekszwaartepunt Brain and Cognition neemt hierbij een belangrijke plaats in. De gehele range van onderzoekstechnieken zijn beschikbaar in LAB: van vragenlijsten en gedragstesten tot onderzoek met behulp van functionele MRI, electro-encephalografie (EEG), transcraniële magneetstimulatie (TMS), en eyetracking.

Onderzoekspitches en demonstraties

Tijdens de officiële opening geven jonge onderzoekers een pitch over hun onderzoek. Muziekcognitiewetenschappers vertellen over hun onderzoek naar maatgevoel. Communicatiewetenschappers gaan zich in LAB richten op de verplichte sponsorvermelding in tv-programma's. Deze moet onbewuste beïnvloeding bij de kijker voorkomen, maar wat doen zo'n melding met de kijker? Taalwetenschappers kijken naar taalontwikkeling bij baby’s en hoe zij klanken categoriseren. In onderzoek van Pedagogiek en Onderwijskunde staat leren lezen centraal: directe woordherkenning versus letter-voor-letter verklanken. In de pitch van neurowetenschappers gaat het om de vraag hoe de hersenen complexe informatie representeren en of dat met een computer voorspeld kan worden.

Er zijn demonstraties in de social skill labs, het slaaplab en het eye-trackinglab. Met transcraniële Direct Current Stimulation (tDCS) tonen onderzoekers automatische processen die met verslaving te maken hebben. Conditioneringsexperimenten laten zien hoe angstopwekkende ervaringen in het geheugen worden opgeslagen. Arbeids- en organisatiepsychologen doen verschillende testen naar groepsprocessen, zoals onderhandeling en groepsbeslissingen. Uiteraard zijn ook de 3-Tesla fMRI-scanner en de EEG-apparatuur in actie te zien.

Tijd en locatie

De opening vindt plaats op donderdag 14 juni, van 16.00 tot 18.00 uur. Het officiële gedeelte is in het CREA theater, Nieuwe Achtergracht 170, Amsterdam. Aansluitend is er gelegenheid het nieuwe pand te bezichtigen en demonstraties van de onderzoeksruimtes te bezoeken.