Switch to English

Een internationaal team van astronomen, onder wie dr. Christian Thalmann van de Universiteit van Amsterdam, heeft een super-Jupiter ontdekt rondom de zware ster Kappa Andromeda. De ontdekking is van groot belang voor het begrip van het ontstaan van planeten.

Super-Jupiter

Het team heeft de planeet op de foto gezet door zijn warmtestraling te detecteren met de Subaru Telescope op Hawaii. De zware ster Kappa Andromeda is 2,5 keer zo zwaar als de zon, en tot op heden de zwaarste ster waaromheen een planeet is ontdekt volgens deze methode. Het team publiceert de resultaten in het tijdschrift The Astrophysical Journal Letters.

Planeetvorming rond sterren

Vele astronomen hebben jaren gedacht dat een planetenstelsel rondom een zware ster zoals Kappa Andromeda vergelijkbaar zou zijn met ons zonnestelsel, maar dan opgeschaald. Anderen voorspelden een maximum massa; als de centrale ster te zwaar is kunnen zich geen planeten vormen door de intense straling van de ster. De ontdekking van deze super-Jupiter of zeer lichte bruine dwerg Kappa Andromeda b, toont aan dat planeten zich ook kunnen vormen rond sterren die 2,5 keer zo zwaar zijn als de zon.

Ontdekking via infraroodfoto’s

De ontdekte super-Jupiter is 12,8 keer zo zwaar als Jupiter en de temperatuur aan het oppervlak is 1430 graden Celsius. Kappa Andromeda maakt deel uit van de jonge Columba-sterrengroep die zichtbaar is in het sterrenbeeld De Duif. Deze sterrengroep is slechts 30 miljoen jaar oud, waardoor de planeet Kappa Andromeda b nog warmte uitstraalt van zijn formatie en deze makkelijker te detecteren is in het infrarode licht.

Desondanks worden planeten zelden ontdekt door deze op een infraroodfoto te zetten. Zeker als de afstand tussen de planeet en de centrale ster vergelijkbaar is met slechts twee keer de afstand tussen de zon en Neptunus. Door een reeks infraroodfoto’s te maken was het mogelijk het licht van de ster uit de foto’s te filteren. Hierdoor werd de planeet niet meer overstraald door de ster en dus zichtbaar.

Kijk voor meer informatie en foto’s op de website van de Nederlandse Onderzoekschool voor Astronomie.