Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Switch to English

Onderwijsminister Bussemaker lanceerde zaterdag 8 maart samen met de Nederlandse universiteiten de studiekeuzetool ‘Studie in Cijfers’. De lancering vond plaats aan de Universiteit van Amsterdam (UvA) tijdens de UvA Bachelordag 2014. ‘Studie in Cijfers’ is een tool voor studenten die ze helpt om meer inzicht te krijgen in de inhoud van de studie en de kansen op de arbeidsmarkt. De tool is onderdeel van een breder palet aan maatregelen die universiteiten nemen om ervoor te zorgen dat aankomende studenten de juiste studiekeuze maken.

Studie in cijfers
Foto: Claudia Hageman

Studiekeuzetool 'Studie in Cijfers'

Met ‘Studie in Cijfers’ kunnen aankomende studenten de studie van hun keuze aan een aantal criteria toetsen. Zo kan een student zien hoe tevreden huidige studenten met de opleiding zijn en welk percentage doorstroomt naar het tweede studiejaar. Een aankomende student kan verder zien hoeveel contacturen er in het eerste jaar worden aangeboden en hoe groot de groep eerstejaarsstudenten is. Daarnaast is er informatie beschikbaar over de snelheid waarmee studenten de studie voltooien en informatie over de kansen op de arbeidsmarkt. De tool, die in nauw overleg met Studiekeuze123 en studenten- en scholierenorganisaties LAKS, ISO en LSVb is ontwikkeld, is voor iedere universitaire bacheloropleiding beschikbaar. De cijfers zijn landelijk vergelijkbaar en worden door Studiekeuze123 aan de instellingen aangeleverd.

'Eén van de oorzaken dat studenten stoppen met hun opleiding is dat ze van te voren niet goed weten wat de studie precies inhoudt. Goed om te zien dat alle universiteiten nu met ‘Studie in Cijfers’ de aankomende studenten de perfecte tool bieden die informatie geeft over de inhoud van de studie én over het arbeidsmarktperspectief. Dit helpt aankomende studenten zeker om een betere keuze te kunnen maken welke opleiding zij willen gaan volgen', alsdus minister Bussemaker.