Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Switch to English

De belangstelling voor de eerste onderzoeksresultaten van het project ‘Hooked on Music’, waarin UvA-wetenschappers Henkjan Honing en Ashley Burgoyne samenwerken met het Museum of Science and Industry in Manchester, wordt steeds groter en internationaler. Wereldwijd berichten de (sociale) media over Wannabe van de Spice Girls als meest catchy hitsingle.

UvA UU
Bron: UU/UvA

Na berichtgeving in Groot-Brittannië, in onder meer The Independent, The Guardian, The Mirror, Daily Mail en Sunday Telegraph, is het nieuws opgepikt door Amerikaanse media als CNN, Time Magazine, FoxNews en Huffington Post. Ook binnen Europa – bijvoorbeeld in Spanje en Zweden – en op de sociale media is er veel aandacht. 

Honing is erg blij met de aandacht: ‘Hopelijk levert het nog meer deelnemers op voor de games Hooked on Music en Hooked!, zodat we nog meer data beschikbaar krijgen om te kunnen bepalen wat iets tot een muzikale ‘haak’ in een liedje maakt.’ De voor het onderzoek ontwikkelde game is gebaseerd op een app die in een consortium samen met de Universiteit Utrecht en het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid is ontwikkeld, met subsidies van NWO-CATCH en het Centre for Digital Humanities. De game test hoe snel een speler verschillende fragmenten van een liedje herkent. Door duizenden van dit soort fragmenten te vergelijken, hopen de onderzoekers te achterhalen wat de kenmerken zijn van een fragment dat ‘blijft hangen’, bijvoorbeeld de melodielijn, het ritme of een speciaal akkoord. 

Tot dusver komt het nummer Wannabe van de Spice Girls uit het onderzoek naar voren als de meest catchy Britse hitsingle. De deelnemers aan het online experiment herkenden het liedje gemiddeld in 2,3 seconden. Bij andere populaire hits ligt dat gemiddelde op vijf seconden. 

Meedoen aan het onderzoek kan in ieder geval nog tot het eind van het jaar (zie onderstaande verwijzing).