Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Switch to English

De nieuwe lichting studenten van de mastertrack Forensische orthopedagogiek van de UvA werd bij de kick-off van het studiejaar op woensdag 7 september toegesproken door Fred Teeven, oud-staatssecretaris van Veiligheid en Justitie en voormalig Officier van Justitie.

Forensische orthopedagogiek
Fred Teeven (foto's: Forensische orthopedagogiek)

Teeven benadrukte onder meer het belang van behandeling in de strijd tegen jeugdcriminaliteit. ‘Toen ik begon, heb ik vaak geroepen dat we mensen gewoon maar moeten opsluiten, maar ik weet nu dat behandeling van criminele jongeren (met psychische problemen) veel effectiever is. Zie het als een bekentenis of boetedoening van mijn kant’, aldus Teeven.

Bijna 10 jaar Forensische orthopedagogiek

Forensisch orthopedagogen houden zich bezig met de bestudering van jeugdcriminaliteit en andere vormen van ernstige gedragsproblematiek van jongeren en daaraan gerelateerde gezins- en opvoedingsproblemen. In mei 2007 is - onder leiding van bijzonder hoogleraar Sociaal pedagogisch hulpverlenen Peter van der Laan - begonnen met het ontwerp van een programma voor een mastertrack Forensische orthopedagogiek aan de UvA. Het initiatief kwam voort uit de vraag van het ministerie van Justitie om het niveau van medewerkers in de justitiële zorg te verhogen, naar aanleiding van grote zaken die toen speelden, zoals het meisje van Nulde. De track, een van de drie afstudeerrichtingen binnen de master Pedagogische wetenschappen, startte in het studiejaar 2007-2008 met 45 studenten. Tegenwoordig beginnen ieder jaar zo’n 100 tot 120 studenten met de opleiding.

Bron: Forensische orthopedagogiek
Studenten tijdens de kick-off

Therapeutische relatie met cliënt

Het programma is met ingang van het nieuwe studiejaar vernieuwd. Hanneke Creemers, docent van het vak Forensische diagnose, vertelt: ‘We zijn in het vernieuwde programma uitgekomen op een nieuwe vorm voor de klinische lijn, bestaande uit twee intensieve practica: Diagnostiek en Behandeling. Hierin staan toepassing van kennis en ontwikkeling van vaardigheden centraal. In het practicum Behandeling gaan we samen met studenten in op de therapeutische relatie die zij met de cliënt zullen aangaan en laten we ze dit zelf ervaren door praktische, fysieke oefeningen.‘

Veel aan de hand

‘In het practicum Diagnostiek prikkelen we studenten om na te denken waarom je iets doet en een koppeling te maken tussen de doelgroep in de forensische orthopedagogiek en de diagnose en behandelingen’, vult Eveline van Vugt, docent van het vak Forensische behandeling, aan. ‘Dat is noodzakelijk bij deze doelgroep, omdat er zoveel met hen aan de hand is dat je keuzes moet maken. Er ligt een grote rol voor forensisch orthopedagogen om meetinstrumenten en behandelingen voor hun doelgroepen te onderzoeken en ontwikkelen. Wij werken ‘evidence based’ in plaats van ‘authority based’ en leiden studenten op zodat ze in de praktijk kunnen ondersteunen en vernieuwen.’

Dynamisch, maar kritisch

Teeven sloot zijn verhaal af met inspirerende woorden: ‘U gaat werken in een heel dynamisch, maar ook kritisch veld en krijgt na deze master een fantastische baan. Blijf dit goede werk doen!’.