Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Switch to English

Netwerkorganisatie Amsterdam Data Science (ADS), waarvan de UvA een van de initiatiefnemers is, heeft op dinsdag 1 november een overeenkomst ondertekend met Elsevier, aanbieder van wetenschappelijke en medische informatieoplossingen. Doel is om data science-onderzoek en -onderwijs in Amsterdam te stimuleren. ADS en Elsevier starten samen een aantal projecten gericht op het helpen van datawetenschappers bij het delen van data, het gebruik van de nieuwste technologieën om samen te werken, en data science verder te brengen.

-
Big data

Kajsa Ollongren, wethouder en locoburgemeester van Amsterdam, ondersteunt het initiatief: ‘De samenwerking tussen Elsevier en Amsterdam Data Science is geweldig nieuws voor Amsterdam. Het helpt ons om de stad verder te ontwikkelen als data science-hub en om internationaal tech-talent aan te trekken. Dat onze beste onderwijs- en onderzoeksinstellingen samenwerken met een Nederlandse multinational op het gebied van wetenschappelijke en medische dataoplossingen geeft een boost aan de internationale concurrentiepositie van Amsterdam. Bovendien verbetert de samenwerking het klimaat voor datatechnologie in de Amsterdamse regio.’

ADS en Elsevier zullen op verschillende vlakken samenwerken. Het gaat onder meer om onderzoek en ontwikkeling, de gezamenlijke promotie van Amsterdam als centrum voor data science en het ontwikkelen van data science-talent. Dit is het eerste langdurige samenwerkingsakkoord van ADS, een initiatief van de Universiteit van Amsterdam, de Vrije Universiteit, de Hogeschool van Amsterdam en het Centrum Wiskunde & Informatica.

Data delen

‘Bedrijven en de samenleving als geheel genereren en bewaren meer data dan ooit’, zegt prof. dr. Marcel Worring, hoogleraar Data science for business analytics en directeur van het Instituut voor Informatica van de UvA. ‘De meestgestelde vragen gaan over hoe men al die data kan vinden, hoe daaruit nieuwe inzichten te verkrijgen zijn en hoe op basis daarvan beter gefundeerde beslissingen kunnen worden genomen. Maar ook over hoe we data kunnen reproduceren, hoe we semantische technologieën kunnen gebruiken en hoe we een veilige omgeving creëren om data te delen. Om deze vragen te beantwoorden moeten we samenwerken met partners uit de academische wereld, het bedrijfsleven en de samenleving. ADS bundelt deze krachten. Onze partner Elsevier heeft bewezen dat het sterk is in het ontwikkelen en toepassen van technologie om data te analyseren, het faciliteren van delen en hergebruiken van data en het verbeteren van de samenwerking tussen wetenschappers.’

Internationale hub

‘Als wereldwijd opererend technologiebedrijf gaat Elsevier internationaal samenwerkingsverbanden aan op het gebied van data science en big data’, aldus Michiel Kolman, Senior Vice President Global Academic Relations bij Elsevier. ‘Maar ons bedrijf heeft haar wortels en hoofdkantoor in Nederland, en dus is het fantastisch om met ADS en lokale instituten samen te werken om Amsterdam als een nationale en internationale hub voor data science op de kaart te zetten, en een nog aantrekkelijker centrum voor datawetenschapppers te maken. Behalve onze bijdrage aan de doelstellingen van ADS kijken we ernaar uit om kennis uit te wisselen met de bedrijven en kennisinstituten in het ADS-netwerk. Data science stimuleren vereist samenwerking met verschillende partijen.’

Een aantal projecten is al gestart. Deze zijn gericht op het verbeteren van data search en de reproductie van onderzoek, wat uiteindelijk leidt tot betere onderzoeksresultaten.

ADS en Elsevier hebben afgesproken om de komende jaren samen nieuwe projecten te ontwikkelen, waaronder een programma om masterstudenten en postdocs werkervaring te laten opdoen bij Elsevier, en om professionals van Elsevier te betrekken bij de opleiding van de volgende generatie datawetenschappers.