Meisje loopt angstig door stad

Het nieuwe interdisciplinaire UvA-consortium Urban Mental Health wil meer inzicht krijgen in de achterliggende complexiteiten en nieuwe wegen vinden om de geestelijke gezondheid in stedelijke gebieden te bevorderen. Urban Mental Health wil een toonaangevend en uiteindelijk onafhankelijk interdisciplinair onderzoeksinstituut opzetten rondom een zeer actueel en belangrijk maatschappelijk onderwerp, met een langdurige invloed op de wetenschap.

De wetenschappers gaan onderzoeken waarom veel mensen geestelijke gezondheidsproblemen krijgen, zoals verslavingen, angsten of depressies, terwijl anderen er in dezelfde context geen last van hebben. Ze analyseren ook waarom mensen die in grote steden wonen, meer risico lopen dan mensen in landelijke gebieden. We hebben nog weinig inzicht in de onderliggende mechanismen van deze verschillen, terwijl het percentage van de wereldbevolking dat in stedelijke gebieden woont, blijft stijgen.

Urban Mental Health bestudeert factoren die op elkaar inwerken

De geestelijke gezondheid wordt beïnvloed door een groot aantal verschillende factoren op verschillende niveaus: variërend van genetica en celmechanismen die betrokken zijn bij het aanpassen aan stress, tot persoonlijkheid, ouderlijke zorg, armoede, lawaai en vervuiling, plus het veiligheidsgevoel en ervaringen rond ongelijkheid. De invloed van deze factoren is tot nu toe voornamelijk voor elke factor afzonderlijk bestudeerd, terwijl ze in werkelijkheid op complexe manieren op elkaar in kunnen werken.

Grafiek die onderzoeksbenadering laat zien
Methode 'Urban Mental Health'

Urban Mental Health gaat deze interacties en veranderingen in de tijd bestuderen met behulp van specifieke modelleringsinstrumenten (complexiteitswetenschap) en de deskundigheid van het IAS. Het onderzoek richt zich op de drie meest voorkomende psychische stoornissen: verslaving, angst en depressie. Dit zijn drie van de vijf duurste geestelijke gezondheidsproblemen en hersenaandoeningen, variërend van de kosten van burn-outs en ziekteverzuim tot criminaliteit en zelfmoord.

Drie faculteiten verenigd

Urban Mental Health wordt gecoördineerd door de UvA-faculteiten Geneeskunde (Amsterdam UMC), Maatschappij- en Gedragswetenschappen (FMG), en Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica (FNWI), samen met het Institute for Advanced Study (IAS). Co-directors zijn Claudi Bockting (Amsterdam UMC, AMC) en Reinout Wiers (Faculteit Maatschappij- en Gedragswetenschappen). Urban Mental Health is financieel ingebed in de FNWI (Paul Lucassen).

Werken met maatschappelijke partners

Urban Mental Health gaat verschillende stakeholders bij het consortium betrekken. Dit maakt het onderzoekszwaartepunt direct relevant voor de geestelijke gezondheid, met name voor Amsterdam.

Lanceringsevenement en eerste call

Urban Mental Health wordt op 27 juni officieel gelanceerd, met daarbij een eerste oproepronde voor het opstarten van nieuwe interdisciplinaire onderzoeksprojecten.