Er gaan zeven interdisciplinaire, innovatieve projecten van start om de maatschappelijke implicaties van Artificial Intelligence (AI) te onderzoeken die de hele reikwijdte van AI-onderzoek aan de Universiteit van Amsterdam bestrijken. Interdisciplinariteit is onmisbaar bij het onderzoeken van de mogelijkheden en uitdagingen die voortkomen uit het toenemend gebruik van AI en geautomatiseerde besluitvorming in een breed scala van maatschappelijke verbanden.
Human(e) AI

Aan de projecten is subsidie toegekend in het eerste jaar van het startsubsidieprogramma van het onderzoekszwaartepunt 'Human(e) AI' van de UvA.

“Het is heel opwindend om te zien dat dit initiatief van de grond komt, en te merken hoe divers en diepgaand het AI-onderzoek is dat aan de Universiteit van Amsterdam plaatsvindt. Wij verwachten dat deze startsubsidies het profiel van de Universiteit van Amsterdam op dit gebied versterken en uitbreiden”, aldus Natali Helberger, Julia Noordegraf, Sonja Smets en Claes de Vreese, leden van het bestuur van het onderzoekszwaartepunt 'Human(e) AI'.

Gesubsidieerde projecten

• Ethical MInDS: het in kaart brengen van interventies voor gebruik van data in squads
    Prof. Dr. G. van Noort (Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen) en Prof. Dr. P. Groth (Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica)
  • Evolutionaire mismatch: de sociale en morele psychologie van menselijke interacties met algoritmische agents