De urgentie rond duurzaamheid vraagt de komende jaren om nieuwe inzichten, investeringen en daadkracht. Het verduurzamen van de maatschappij vereist samenwerking tussen wetenschap, overheden en bedrijfsleven. De Universiteit van Amsterdam, de Stichting Science & Business en Matrix Innovation Center slaan daarom de handen ineen voor de ontwikkeling van een SustainaLab op het Amsterdam Science Park. De opening van het SustainaLab is naar verwachting begin 2022.
Amsterdam Science Park
Foto: Amsterdam Science Park

Het SustainaLab

De combinatie van kantoren en labs in het SustainaLab, dat Matrix Innovation Center ontwikkelt in het hart van Amsterdam Science Park, is de ideale plek voor co-creatie tussen onderwijs, onderzoek, en ondernemerschap op het gebied van duurzaamheid. Het door architectenbureau MVRDV ontworpen gebouw van ca. 13.000 m2 BVO heeft een zeer hoog ambitieniveau met betrekking tot duurzaamheid. Het gebouw is nagenoeg energieneutraal, met een dak dat bijdraagt aan klimaat, biodiversiteit en waterbuffering. De energievoorziening bestaat uit een bodembronnensysteem in combinatie met zonnepanelen op het dak. Bovendien is het gebouw demontabel waarbij de onderdelen in een materialenpaspoort zijn opgeslagen. Dit met het oog op mogelijk later hergebruik. De bouw start in 2020 en de opening van SustainaLab staat gepland voor begin 2022.

Op zoek naar duurzame oplossingen

Op het Amsterdam Science Park werken wetenschappers en innovatieve ondernemers op uiteenlopende gebieden aan het vinden van duurzame oplossingen voor een breed scala van huidige en toekomstige problemen. Van biologisch afbreekbaar plastic, efficiëntere zonnepanelen, het creëren van vliegtuigbrandstof uit voedselresten tot aan de vergroening van steden en het duurzamer maken van de land- en tuinbouw. Om deze nieuwe ontwikkelingen verder uit te rollen, de samenleving systematisch te kunnen verduurzamen en het welzijn van ook de volgende generaties te kunnen blijven waarborgen, zetten de Universiteit van Amsterdam, Matrix Innovation Center en het Amsterdam Science Park gezamenlijk in op de realisatie van het SustainaLab binnen dit zevende Matrix gebouw. De initiatiefnemers van het SustainaLab hebben de wens om de samenwerking op korte termijn uit te breiden met kennispartners, overheden en bedrijven.