De Universiteit van Amsterdam (UvA) staat op plaats 20 in de Europe Teaching Rankings 2019, die op donderdag 4 juli is verschenen. In de ranking beoordeelt Times Higher Education (THE) Europese universiteiten op het terrein van onderwijs.

THE baseert de ranglijst grotendeels op basis van de uitkomsten van de THE European Student Survey. Hieraan deden zo’n 125.000 studenten uit 18 landen mee.
In totaal deden dit jaar vijf Nederlandse universiteiten mee aan de ranking. Vier hiervan staan in de  top 30. Het Verenigd Koninkrijk is zeer sterk vertegenwoordigd in de ranglijst: maar liefst 17 Britse universiteiten staan in de top 20. Nummer één van Europa is de University of Oxford. In totaal rangschikte THE dit jaar 258 Europese universiteiten uit 18 verschillende landen.

Methodiek

THE kijkt voor de Teaching Rankings naar 14 prestatie-indicatoren, verdeeld over vier categorieën:

• Student engagement: interactie met studenten
  • Resources: (financiële) middelen voor het onderwijs
  • Outcomes: studiesucces
  • Environment: inclusiviteit van de onderwijsomgeving
R-cluster, register
Foto: Dirk Gillissen