In 2017 kondigde het College van Bestuur aan extra financiële middelen voor interdisciplinair promotieonderzoek beschikbaar te stellen. Nu ook de laatste van de elf promovendi is gestart, vond er maandag 21 oktober een feestelijke bijeenkomst plaats bij het Institute for Advanced Studies (IAS) van de UvA.
Interdisciplinaire promovendi
De elf interdisciplinaire promovendi. Foto: Dirk Gillissen

Vitale uitwisseling onderwijs en onderzoek

De interdisciplinaire promotieplaatsen - ‘Interdisciplinary Doctorate Agreement’ (IDA) - zijn opgezet omdat, hoewel interdisciplinariteit hoog op de agenda van de UvA staat, de vitale uitwisseling tussen onderwijs en onderzoek moeilijk te garanderen is. Lucy Wenting, onderwijsdirecteur van het Instituut voor Interdisciplinaire Studies: 'Academici vinden die studenten kunnen leren interdisciplinair onderzoek te doen, is een van onze grootste uitdagingen. De sleutel is om hen te helpen elkaars taal te begrijpen en de bereidheid en openheid hiervoor te hebben. Interdisciplinaire promovendi zoals jullie zijn van vitaal belang voor dit proces. Jullie zijn onze toekomst’.

De elf promovendi, met uiteenlopende achtergronden, kwamen maandag 21 oktober samen om te laten zien hoe dit interdisciplinaire onderzoek eruit zal gaan zien. Van de manieren waarop persoonlijke attitudes een effect kunnen hebben op rechterlijke beslissingen, en de digitalisering van vruchtbaarheid met behulp van apps, tot of altruïsme is ontwikkeld als een manier om het andere geslacht aan te trekken. De onderzoekers zullen gebieden onderzoeken die input vereisen van meer dan een van de traditionele disciplines.

Een nieuwe wetenschappelijke methode

Met de koppeling tussen onderwijs en onderzoek moet er een opwaartse spiraal ontstaan, waarbij interdisciplinaire programma's op hun beurt een belangrijke bron van innovatief onderzoek zullen zijn. Peter Sloot, wetenschappelijk directeur van het Institute for Advanced Studies van de UvA, stelt dat interdisciplinaire wetenschap dringend nodig is: ‘In de complexe wereld van vandaag, waar alles verweven is met al het andere, en waar oorzaak en gevolg vaak moeilijk te ontrafelen zijn, kunnen de meest prangende maatschappelijke vragen niet afzonderlijk worden bestudeerd’. Sloot voegt eraan toe: ‘We hebben een nieuwe wetenschappelijke methode nodig om de schatten van onze traditionele monodisciplinaire silo's te ontsluiten, en die hebben we nu nodig!’

Na het presenteren van hun promotieonderzoek, ging de groep in discussie over de uitdagingen en mogelijkheden van interdisciplinair onderzoek. Hoe te navigeren door verschillende afdelingen met verschillende manieren van werken? Hoe methodieken te combineren van verschillende onderwerpen die op het eerste gezicht weinig gemeen hebben? Hoe om te gaan met het integreren van mogelijk tegenstrijdige feedback van begeleiders uit verschillende disciplines? De promovendi waren het erover eens dat ze regelmatig samen moeten komen om de uitwisseling van kennis, contacten en ideeën te stimuleren.

De elf promovendi:

• Ellen Algera: The Digitisation of Fertility: Renegotiating Women’s Health, Knowledge and Care (FNWI en FMG)
  • Dajo Boog: The Attractiveness of Altruism: Partner Choice and the Evolution of Cooperation  (FNWI en FMG)
  • Damien Fleur: Metacognitive Development in Early Adulthood (FNWI en FMG)
  • Chris Jungerius: What Do You Expect to See? the Neural Correlates of Interactions Between Memory and Perception (FNWI en FMG)
  • Ivar Kolvoort: Unraveling the Causal Mind: How Causation Shapes Human Cognition (FNWI en FMG)
  • Saskia Leymann: The Sound of Political Irony: Cognitive Processing and Communicative Effects of Figurative Language (FGw en FNWI)
  • Jessica Loke: Brain Representations from Sensory Perception to Memory (FNWI en FMG)
  • Elke Olthuis: Judges and Politics: A Precarious Balance (FdR en FMG)
  • Joao Patriota: Sensory Processing During Sleep: A Key to Memory (FNWI en FMG)
  • Rosanne Tuip: MultiSensory Integration and Consciousness: MuSIC (FNWI en FMG)
  • Sofie te Wierik: The Governance of Green and Atmospheric Water (FNWI en FMG)